Hej

Vi har renoverat i vår sommarstuga och nu har det blivit dags för listerna. Istället för att täckmåla dem vita så funderar vi på att lasera dem i en vitgår lasyr så att man ser trämönstret igenom färgen. Har någon kanske tips på vad för färg man ska använda och kanske en bra kulör?

Det började med att vi ville ha en ljusgrå färg på sängstommen vi har byggt. Till den köpte vi Herdins Interiörbets i pärlgrått som tydligen är lite mer täckande än vanlig bets. Troligtvis är det en ganska ren grå färg för den ser alldeles blålila ut i dagsljus. Så jag antar att vi bör ha en grå lasyr med lite gult i?

enklast går du till färghandlaren,säger vad du ska göra så får du förslag på färg och behandling.
jag föreslår vitgrå färgad lack,du slår du 2 flugor på smällen.

Jo, vi ska till färghandlaren ikväll tänkte vi. Så jag antar att nånting får vi med oss hem i vilket fall. Tänkte mest se om det fanns några erfarenheter här på forumet om lämpliga färger, man behöver exempelvis inte göra om andras misstag om det skulle visa sig finnas sådana kring nåt liknande ämne. Sen får jag erkänna att jag läst för mycket på byggnadsvårdsavdelningen där det pratas så mycket om olika färger, särskilt linoljefärg, och fördelar och problem med dem.

problem med linolje färg ????finns väl inga problem där ???förtydliga.

Tänkte väl att någon skulle nappa på den :)

Kanske inte direkt problem men vissa nackdelar jämfört med standardfärger i vissa fall. Det jag snappat upp är väl att den kan vara mer svårutstuken, tar lång tid på sig att torka ordentligt och att den kan gulna om den inte utsätts för tillräckligt med dagsljus.

Nu blir det vanlig lasyr den hår gången, det är trots allt en 60-tals masonitsommarstuga så det kan t.o.m. bli fel om man försöker leva ut sina byggnadsvårdsdrömmar på den :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.