Har surfat runt på detta forum ett bra tag nu och fått mycket användbara tips men p.g.a. frågan jag nu behöver hjälp med, kände jag att jag ändå fick ordna ett medlemsskap för att kunna skriva ett inlägg

Vi har rivit ned tapet med färg på från en gammal vägg i ett sekelskifteshus och där bakom funnit en ganska porös putsvägg med en vit, kalkaktig yta. Frågan är nu hur vi fixar väggen så att den går att måla på - och att arbetet håller.

En tanke är att måla väggen och de hålskador som finns med Silikatgrundfärg och sedan laga med husfix/spackel. Problemet är ju att väggen är så porös att man aldrig kommer till någon helt fast puts, hur mycket man än tar bort. Detta gör det förstås svårt att laga hålen med husfix direkt. Kan Silikat överhuvudtaget användas såsom beskrivits ovan, att "härda" hålskadorna så att dessa går att laga? I så fall är följdfrågorna om man kan måla med vanlig väggfärg över silikaten ,eller måste man använda särskild silikatfärg? En tredje fråga är om detta håller och ser bra ut, även så att det går att slå i spik o dyl i väggen utan att det ramlar loss en massa puts, eller om man måste sätta glasfiberväv över väggen innan man målar den?

Putsväggen är inte så illa däran att det ramlar loss stora bitar puts när man knackar på den men i de hål som blivit kan man skrapa med fingret och ständigt mer sand ramlar loss.

Jag skulle föreslå en omputsning av väggen för bästa resultat.

Att det lossnar sand när du skrapar och att den upplevs vara porös är normalt. Det som inte får finnas är puts som lossnat från väggen, hänger i lösa sjok. Jag tror att du har en ganska fet kalkputs som underlag och du kan prova putsa med kalkputs. Plocka ner all lös puts. Blanda kalk och vatten 1:3 och låt det stå över natten. det använder du som grundning av din vägg. Väggen behöver vara blöt för att inte putsen ska bli av med sitt vatten innan den torkat. Sedan blandar du kalk, vatten och ex sanlådesand (på påse) enligt recept på påse - och putsar.

Det här är bara ett av många alternativ - Micke

Löste det hela genom att rensa och laga den del håligheter (tror de främst kom sig av att tidigare lägenhetsinnehavare försökt slå i spikar, krokar o.dyl i väggen) med någon slags gipsspackel, peta ned varenda liten gammal tapetremsa och sedan förlimma väggen med utspätt vävlim en gång. Därefter satte jag upp K-rautas armeringsduk i glasfiber över hela väggen. Ser mycket bra ut såhär långt. Återstår bara att måla och att hoppas på att skiten håller ihop med detta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.