Hej
Vi ska renovera hallen och jag skulle behöva lite tips.
Idag sitter det glasfiberväv, med ganska utmärkande struktur, över hela hallen. Den vill vi inte ha så frågan är om jag ska riva ner den (provade på ett ställe och där var det iaf inga problem) eller inte.

Om jag ska riva den vad bör jag sätta på väggen innan jag målar igen. under väven finns ingen tapet eller liknande utan man kommer direkt åt väggen. Har tidigare använt mig både av glasfiberväv med lågstruktur och målarfilt. Av dessa två föredrar jag målarfilt även om jag inte är helnöjd med den heller. Efter att man strukit ett antal lager färg på den törstiga lilla jäklen så tycker jag att ytan blir lite väl "glansig". Ungefär som om man häller lite färg i en burk och inte sätter på locket så den torkar och få en stel hinna vid ytan. Kan kanske iofs bero på färgvalet.
Finns det några andra alternativ?

Om jag ska behålla väven bör jag spackla innan jag klistrar något annat över det? Vad ska jag klistra över i så fall?
Har läst någonstans att det kan vara bra behålla väven för den gör väggen starkare. Det är enda anledningen till att jag funderar på att inte riva ner den.

Lite väl långt inlägg, jag vet :o

Bredspackla väven och måla rätt och slätt ovanpå. Då får du ett bra resultat och du slipper momentet "riva".

har provat att bredspackla över en bit och det blir inte helt slät utan man får en liten struktur iaf. Strukturen i sig är inte störande, tycker nästan att det blir ännu finare så än helt slät, problemet är bara att det fanns en garderob som vi rivit väck och bakom den var det ingen väv.

Men då har du bara spacklat en gång!? En riktigt ordentlig bredspackling kräver kanske upp till tre gånger spackling...

har provat 2 med två lager, blev slätare, men inte tillräckligt. Tror att jag inhandlar målarfilt på byggmax imorgon, och hoppas den vill fästa på på väven.
Tack för din hjälp.

Har själv kört två varv spackling och byggmax spackel, väv och färg på våra äckliga glasfibervävar. Slätt som en barnrumpa.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.