Jag bara känner att det borde finnas en hel massa målare som alltid har kört på målad baksida (jag har själv blivit rekommendera att göra det av två proffs. En snickare och en målare). Jag vill få igång en debatt om ämnet. Än så länge verkar alla bara kramas och komma överens.

På mitt torp är bägge sidorna målade med rödfärg, men detta bara för att det ligger i småland.
Där är man så snål att man först kör brädorna 40år på ena sidan sen river man ner dom och vänder den gamla målade sidan inåt och får en "ny" sida ut som målas och kör 40 år till.

• Gilla
Henrik Sim och 3 till
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
På mitt torp är bägge sidorna målade med rödfärg, men detta bara för att det ligger i småland.
Där är man så snål att man först kör brädorna 40år på ena sidan sen river man ner dom och vänder den gamla målade sidan inåt och får en "ny" sida ut som målas och kör 40 år till.
Där har vi förklaringen till myten! Klockrent! :D ;)

Mikael_L skrev:
Jag skulle också vilja sticka ut hakan lite här och påstå att slamfärg (Falu röd t.ex.) inte ger något annat skydd än UV-skydd.

Nu vill jag att alla som inte håller med mig skriver nåt ... :D
Falu rödfärg innehåller järnvitriol som skyddar organiska material från nedbrytning.

Annars hörde jag att latexfärg var på väg tillbaka, den ska väl absolut inte målas på båda sidor (måste ju va som att stoppa plankan i en tillsluten plastpåse)

nimhed skrev:
Jag bara känner att det borde finnas en hel massa målare som alltid har kört på målad baksida (jag har själv blivit rekommendera att göra det av två proffs. En snickare och en målare). Jag vill få igång en debatt om ämnet. Än så länge verkar alla bara kramas och komma överens.
Häromdagen kapade vi bort en bit träpanel som suttit i cirka 30-35 år. Omålad på baksidan. Träet var i nyskick, ljust och fint.

Den som hävdar att man ska måla på baksidan vill bara sälja mer färg och arbetstid.:rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.