Färg, Måla & Tapetsera
pellefant: då kan jag drista mej till en tillverkare som du bojkottat:) hade det varit billiga tapeter på rusta så hade förväntningarna varit satta lite lägre... kanske får titta in på rusta...;)
5.2 racing: Frågan är om det finns nån som har sådana bilder öht. Målade ett hus för fyra år sen, med tinova vx, och efter två somrar var det helt matt på södersidorna. Vi målade i kulören NCS 7000-N, mörkgrå. Kanske har betydelse.
MARK V: jo, det går fint... färgen jens_h syftar på är rejäla grejer men förarbetet är väldigt viktigt om man vill det ska hålla länge, finns oxå primers man kan använda för ännu bättre fäste. det är lite dyrare med våtrumsfärger å golvfärger men för ett enkelt badrum går det ju inga mängder å är förutsättningarna bra kan det bli som ett helt nytt badrum. I
stickans: Bra - tack! Läste om Optimal men fick för mig att den var med olja och att jag eventuellt borde använda gammaldags Demidekk Täcklasyr. Vet nu att Optimal är baserad på både olja + vatten (något åt hybrid mellan olje- och akrylatfärg...) och att det är den som du rekommenderar mig som förstaval... Su nu är allt helt klart!
Larsa: Kanske kan du limma en bit gips eller renoveringsgips, för att sedan spackla sista millimetrarna med vanligt spackel. Annars kan man väl fylla allt med gipsspackel (bara det fäster ordenligt i underlaget)
LolloNicke: Då det nu är dags att måla vårt nybbygda hus så Puffar jag lite :-)
MARK V: verkar finnas en hel del olika uppfattningar om tak, remsor å väv. Mikrolitväv till att börja med är fullständigt onödig och är bara ett dumt påfund för att tjäna mer pengar. Det gör på sin höjd resultatet lite sämre. Jag lovar det finns inte en seriös/duktig målare som förespråkar eller använder det själv. När det kommer till remsor så är glasfibern mest populär men det
tobbe72: ....menade förstås inte att du skulla måla på limfärgen,den måste tvättas bort noggrant,beckers nondrop tycker jag är suverän på spänntak,vädra duktigt bara.
Nygge72: Men om den är målad med 2 olika, kan man då måla med Falu röd, eller är man fast i andra färger då?
joflopp: [citat] Tänkte mer på Pernittas inlägg om sparrisburkarna.
5.2 racing: Båda alternativen funkar. Sigman är skitbra på det mesta, oljefärgen bra till allt. Nackdelen med oljefärgen är väl att det luktar faan.
OLJensa: Håller på och lackar lite möbler och upptäcker hur svårt det är att ha en dammfri miljö.. Står i garaget och där blir det aldrig riktigt dammfritt såklart, men jag tänkte försöka göra det bästa av situationen. Ska börja fukta golvet innan för att inte dra upp damm därifrån, men vad tusan ska man ha för kläder? Nu står jag i snickarbyxorna och en bomullströja och det känns
Karakorum: Jag minns inte så noga, men jag tror att vår hemkokta falu ljus (utan linolja) gick på ungefär halva priset mot färdigkokt när vi målade förra året. Och nej, det är inte alls svårt att koka egen slamfärg.
Jens_H: S 0502-Y rätt över allting låter som en bra idé för dig. Då ser allt vitt ut och du kommer inte märka någon gul ton alls. Men blandar du så kommer du märka vad som har lite gulare ton än det andra. Själv har jag Scotte 5 Vit/Bas A på väggar och S0502-Y på lister och dörrar. Klart man ser lite skillnad mellan list och vägg, men det hade man gjor även om det var exakt samma kulör.
Jens_H: Hutlöst är inte priset, men ingår ställning i priset också? Jag antar att målaren inte kommer stå på stege... Om inte ställning ingår tycker jag att du ska säga 35 kkr. Det skadar ju inte att försöka pruta när det gäller offerter. Sen är det ju svårt att avgöra över internet om offerten är bra eller dålig. Vi vet ju inte vad som behöver göras och hur omfattande allt är.
_bystrom_: Utomhus målar man nästan alltid först oljebaserat, sen vattenlösligt. Oljegrund först (dock numer ofta vattenlöslig hybrid) sedan en akrylat ovan det. Undantaget från detta är i såfall lasyr av olika slag. Ett hus som tidigare varit målat med oljefärg kan man måla om med akrylat, dock bör husets oljefärg suttit på väggen några år för bästa resultat.
bygga_bo: [citat] Om det bara rör sig om 20 kvm skarvspacklad tapet anser jag inte att det är lönt. Du slipar det snabbare för hand än du kör fram o tillbaks från uthyrningsstället...
Jens_H: Järnvitrol ger inget som helst skydd på fasaden så du bör tänka om vad gäller val av fasadfärg. Dessutom fungerar det bäst på obehandlat nytt virke. Inte lämpligt på grundmålat.
Mikael_L: Folk tillhörande andra trossamfund skulle kalla det avgudadyrkan .... :D
magentis: [citat] Ja jag vet att det är en enda röra, å jag har ingen förklaring eller begriper varför, det inte går att få ett tvärsäkert svar, på hur det förhåller sig. Men, å det "menet" räcker för mig.., risken för självantändning finns, om det finns olja i lacknaftan. Å är det nåt som jag har respekt för.., nästan lite fånig rädsla t.o.m, så är det självantändning.... Mitt
gadu^: Frågan du skall ställa dig är ju hur mycket du skall använda färgsprutan när du är klar...
Håkan.E: Hej!! Förra sommaren byte vi plywoodskivorna på vårt uterum. Därefter målade vi med (efter att vi oljat ändträt) Alcros Bestå Grundfärg + Alcro Bestå Täckfärg (akrylat). Nu ser vi att det på många ställen har blivti gula missfärgningar i trät. Vi har följt Alcros anvisningar...vad kan ha hänt här?...det är hur fult som helst, vi får måla på ett lager nu igen.
xibeca: Hej! Även om du väljer att bara måla direkt på eller bredspackla bör du grunda med nån alkyd/binder först. Skulle nog rekommendera alkydgrund/bredspacklings alternativet, brukar inte löna sig att ta genvägar ;)
boopo: Flyttade in i ett helt nybyggt hus för två månader sen. Nu är det äntligen dags att väla färg till huset. Funderar antingen på att ha gräddvitt eller någon ljus gråbeige färg. Någon som har lite bilder att dela med sig av, vore kul att se.
boinnk: Tack för alla svar, mycket uppskattat. Vi målade en gång till, den här gången med oljebaserad takfärg. Nu är det inte ett spår av fläckar :)
OLJensa: PÅ bra färgsprutor typ: DEN HÄR ... så kan man välja olika musnstycksdiametrar från ungefär o.5-2.5 millimeter. Antar att det har med flödet att göra, men hur tusan vet man vad man ska välja?? Alltså kan man säga att 1.5mm är bra till storlek köksluckor och 2.0mm till dörrblad eller har det mer med vilken färg man använder?? Tack för svar!!!
OLJensa: Så där ja nu börjar det likna något. Någon av dessa verkar ju kunna fungera till att lackera/måla möbler och småjobb. Har kontaktat spraymate, hoppas på svar. Då återstår bara att hitta en för att måla tak och vägg ute/inne. Var förresten inne på Bauhaus idag och kollade på wagners serie. Kändes lite plastiga tyckte jag. Möjligen att man kan tänka sig att satsa på en paint
maccan87: Hej! Min far har "tummen mitt i handen", så jag tänkte försöka göra saker på egen hand. Det jag behöver hjälp med är färgval på tak och väggar (kanske golv?) till verandan då jag själv är väldigt dålig på den delen.Det gröna konstgräset vill jag gärna få bort..vilket låg där när vi köpte den för många år sen. Vitt i taket är det enda jag funderat på..men väggar?
5.2 racing: Ja, den kanske är lite ljusare. Ser inte att det skulle vara ett problem dock.