Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skall klä om mitt hus med Timmerpanel trån Timmerpanel.
Men jag kan inte bestämma mig fär vilken metod jag skall behandla panelen med. Min nurvarande ide är att bygga ett bad där jag värmer upp en lösning ( ca 80 Grader) av äkta trätjära (av barrträd) och kallpressad linolja. Sedan badar jag panelen i lösningen efter utprovad tid.

Är det någon som har tips och ideer kring detta?

Inga idiotiska okunskapslösningar tack !

Om du inte är ute efter okunskapslösningar letar du nog på fel ställe.

Här baseras de bästa svaren enligt mig på gissningar, begränsad erfarenhet och god vilja och sedan är det upp till dig att sortera. Vill du absolut ha vederlagda bevisade metoder får du söka informationen annorstädes.

Mitt svar är: Det är svårt att göra fel med trätjära och linolja. Träet kommer att må bra av det hur du än gör. Jag har aldrig hört någon säga virket ruttnade/möglade på grund av för mycket linolja/trätjära.

/ATW

Rasr skrev:
Eftersom det inte går att avgöra vad just du uppfattar som en idiotisk okunskapslösning, finns risken att personer med bra förslag avstår från att svara. :rolleyes:

Du borde egentligen förstå vad jag menar.

Man vet om man besitter kunskap eller om man bara spekulerar, men alldeles för många tror att dom vet.

Praktik och Teori är två helt skilda världar, bara för att det ser bra ut i ett stapeldiagram eller på en ritning så betyder inte det att det fungerar i praktiken. Det vet alla praktiker.

Men det bästa vore väl om alla kände sig välkomna att svara, sedan är det upp till dig att sålla bland svaren? Eftersom du verkar veta vad som är idiotisk okunskap torde det vara ett enkelt jobb för dig. Det är ju trots allt ett forum för amatörer, det här.

Redigerat:
Rasr skrev:
Ett forum är per definiton just ett forum där man kan fråga efter vad man vill och får svar därefter... Att du fått svar överhuvudtaget är för mej en gåta....

Vad skall jag med svar som är av felaktig karaktär och består av gissningar. Och varför orkar personer som inte vet vad dom pratar om svara på ett inlägg.

Anledningen till att jag skall bada plankorna är att dom skall bli riktigt mättade av lösningen så jag får ett mycket gott resultat och därmed ett varigt skydd, Oljan tjocknar inte förren lösningen har blivit kall.

Du går över ån efter vatten och du har fel angående... Äsch, vad tusan, du vill inte ha tips och idéer, du vill att ha bekräftelse på att din plan är så smått genial. Det är väl så du avgör om folk vet något eller ej. Gör som du tänkt, det blir superbra! Enkelt och billigt, slutresultatet kommer att bli oändligt mycket bättre än om du gör på något annat sätt!

Nu ska jag återgå till att läsa en doktorsavhandling om linoljefärg och linolja. Värdelös teori för en blåst ingenjör med egen, givetvis underhållsfri gård och ingen praktisk erfarenhet.

Lycka till med det variga skyddet! Köp Flüggers tjära, den är bäst!

Det handlar inte om att jag vill ha bekräftelse, jag ber om tips baserat på erfarenhet inte gissningar. Om du har kunskap om linolja eller trätjära så är det utmärkt och jag tar gärna emot det om du vill dela med dig.

Varför skall jag köpa hos Flügger och inte Skogens Trätjära?

Och vad för fel har jag angående...... ?

Du skriver att du ska klä om ditt hus med Timmerpanel. Är det ditt boningshus du menar? Isåfall kanske du också är medveten om att det luktar rätt rejält om tjärade paneler?

Traditionellt sett brukar man väl mest använda tjära på bodar, lagårdsdörrar och liknande och sällan på boningshus.

Detta inlägg är baserat på egen erfarenhet (Roslagsmahogny = tjära, linolja och terpentin) på maskinhallsportar, och säkert också på en hel del "okunskap"... ;-)

Börjar med att be om ursäkt att jag inte tillför tråden något, men jag förstår inte riktigt. Först frågar du om tips och ideer, där ideer oftast inte är praktiskt utprovade. Sedan är du rent ut sagt oförskämd genom att skriva "inga idiotiska okunskapslösningar", vad är det du vill fråga om????
Vill du ha ideer eller väl utprovade lösningar.
Roslagsmaghony som är "din ide" skulle jag inte köra på ett boninshus utifrån vad Krumeluren skriver.

Roslagsmahogny ska väl innehålla 1 det terpentin också och ev kimrök om man vill ha den riktigt mörk.
Så mitt förslag är att du Googlar på trätjära + linolja eller roslagsmahogny.

Och därmed stänger jag tråden!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.