Jag håller på att måla mina fasadbrädor innan uppsättning och passar då på att även måla baksidan för att få ett extra rötskydd. Baksidan är ju dock hyvlad vilket slamfärg fäster dåligt på.

Så min fråga:
Är det pengar i sjön, eller är det värt att ändå slänga på lite färg på baksidan?

Redigerat:
Ja, du slänger pengarna i sjön och det är onödigt jobb.

• Gilla
h9ngrjo
  • Laddar…
Mikael_L
Du ska absolut inte måla baksidan av fasadpanel.

Nu har du tur att det är slamfärg, som i princip är lika öppen för vattentransport som omålad bräda.
Hade du målat med akryalt hade jag rekommenderat dig att kasta alla bräder med målad baksida, för dessa skulle snabbt drabbas av röta då brädan inte kan torka ur åt något håll. Baksidan ska vara omålad så brädan är diffusionsöppen för vattenångan som vill ut när regnvädret har dragit förbi.

Men slamfärg är väl så diffusionsöppen att det i princip inte försämrar nåt, tror jag iaf.
Onödigt jobb i vilket fall.

Däremot är det vettigt att låta lite linolja dra in i ändträt närmast marken. Men det måste du nog göra efter målning, för färgen fäster inget vidare på (nyligen) linoljad yta.

Redigerat:
Mikael_L
nimhed skrev:
Jag håller på att måla mina fasadbrädor innan uppsättning och passar då på att även måla baksidan för att få ett extra rötskydd.
Jag skulle också vilja sticka ut hakan lite här och påstå att slamfärg (Falu röd t.ex.) inte ger något annat skydd än UV-skydd.

Nu vill jag att alla som inte håller med mig skriver nåt ... :D

Oj, detta var nya rön för mig. jag har hört från flera håll att det är en jättevinst att rötskydda baksidan med färg och att man är en idiot om man inte passar på att göra det om man har möjlighet. Det du säger (Mikael_L) har ju dock en logik.

Ja, absolut! Fler åsikter då det verkar som det finns två läger.

Jag tror inte du kan hitta någon Falumålad lada hos nån lantbrukare, som har brädorna målade på baksidan. ;)

Jag tror jag byter rubrik på ämnet till "Ska man måla baksidan på fasadbrädor?"

Fast det verkade inte slå igenom på hela tråden.

Redigerat:
Mikael_L
PM'a en moderator ifall du vill/måste byta rubrik.

Mikael_L skrev:
Jag skulle också vilja sticka ut hakan lite här och påstå att slamfärg (Falu röd t.ex.) inte ger något annat skydd än UV-skydd.

Vad fan skall en bräda med UV-skydd till? :D
Annars har du nog hyfsat rätt. Rent tekniskt.

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Mikael_L
Och det sagt av en av Falu rödfärgs starka beundrare.

Johan går visst ut varje solig sommarkväll för att titta på sin färg i solnedgången :D ;)

(Skämt åsido, det du tidigare hävdat har gjort intryck iaf på mig! :))

Mikael_L skrev:
Ssccch!!
-När vi väl lyckats sälja sand till araberna!

Skämt åsido så går även en liten del falu rödfärg även ner till Chile - ett land som sitter på enorma mängder råvara till rödfärgen http://www.dn.se/resor/reportagearkivet/sverige-satter-farg-pa-chile-1.68081
Kort & gott så beror det snarare på andra färgers bristande förmåga att tåla klimatet, men det säger väl en del i sig?

nimhed skrev:
Jag tror jag byter rubrik på ämnet till "Ska man måla baksidan på fasadbrädor?"

Fast det verkade inte slå igenom på hela tråden.
Bra så :confused: :)

morsan skrev:
Bra så :confused: :)
Perfekt! Tack

Mikael_L skrev:
Du ska absolut inte måla baksidan av fasadpanel.
...såvida inte färgtillverkaren rekommenderar det. Alla färgfabrikat har sina egna "målningssystem". Den enda tillverkaren som rekommenderar målning av baksidan är Jotun, vad jag vet. ;) De rekommenderar även att alla sidorna ska oljas innan grundning. :eek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.