7 676 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Röd slamfärg aka Falu rödfärg
Jag skall måla en ganska stor yta klassisk falu rödfärg. Glädjande eftersom denna färg ju är tämligen billig i förhållande till annan färg.
Men en 10L "Äkta Falu rödfärg" kostar ju ca 250 kr.
Samtidigt har Bauhaus denna vecka erbjudande "Colour klassisk svensk röd slamfärg" för 99 kr/ 10L.
Är de likvärdiga?
Vågar man prova eller riskerar man att sabba framtida målningar med kvalitetsfärg?
Samtidigt har Bauhaus denna vecka erbjudande "Colour klassisk svensk röd slamfärg" för 99 kr/ 10L.
Är de likvärdiga?
Vågar man prova eller riskerar man att sabba framtida målningar med kvalitetsfärg?
Det var ju onekligen stor prisskillnad.
Jag har testat ett par olika billiga färger, men blivit besviken. En var fel nyans, den var mera orange än faluröd, nån annan var väldigt tunn.
Eftersom färgerna är så pass billiga hade jag köpt en av varje och provat.
Jag har testat ett par olika billiga färger, men blivit besviken. En var fel nyans, den var mera orange än faluröd, nån annan var väldigt tunn.
Eftersom färgerna är så pass billiga hade jag köpt en av varje och provat.
Räknar man priset per kvadratmeter och hur mycket det täcker samt hur ofta man får måla om så är det inte direkt billigt när man jämför med tex. en akrylatfärg. Du har ju rätt i att den är förhållandevis billig att införskaffa men inte om man tänker långsiktigt...780xlt skrev:Jag skall måla en ganska stor yta klassisk falu rödfärg. Glädjande eftersom denna färg ju är tämligen billig i förhållande till annan färg.
Är de likvärdiga?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Jag har endast grundmålat mitt hus med äkta falurrödfärg. Det ser fortfarande helt nytt ut efter 5 år. Kostade 2800:- och jag har 3st 10-liters burkar kvar oöppnade.
Vad kostar det att måla med med billig färg ofta + hyra av ställning? hur roligt är det att måla om huset ofta istället för vart tionde, tolfte år?
Blir man gladare av en turk-pizza i veckan än en napoletansk dito varannan vecka?
Ni gör era val. Tillräckligt mycket av det kvalitativa eller dubbelt upp av det sämre?

Vad kostar det att måla med med billig färg ofta + hyra av ställning? hur roligt är det att måla om huset ofta istället för vart tionde, tolfte år?
Blir man gladare av en turk-pizza i veckan än en napoletansk dito varannan vecka?
Ni gör era val. Tillräckligt mycket av det kvalitativa eller dubbelt upp av det sämre?
Klicka här för att svara