5.2... jag refererade MARK Vs inlägg där han skrev att hemma gör han det riktigt och tar bort all tapet men på jobbet så målar han över o låtsas att det regnar.

Ang Treetex så prutade jag ner vårt senaste hus 72000kr pga att Treetex sanering gjorts enl löfte. Nu tar man ju inte allt på en gång men det är bara att köra rum för rum när dom endå skall tapetseras om. Får lätt igen detta då huset ska säljas en dag. Ingen kan påstå att hus med Eternit, Blåbetong och Treetex är lättare att sälja än om sådant är bortsanerat.

Nimajneb skrev:
MARK V....Huvudet rätt på spiken!!

I jobbet med ett fastpris avtalat så slarvar du naturligtvis igenom med enklast tänkbara lösning. Att det är en urusel lösning kan du ju strunta i...du ska ju inte bo där. Men natürligtvis när du är hemma så skulle du aldrig drömma om att fuska! Man vill ju ha bra resultat långsiktigt hemma och inte fördärva andrahandsvärde och ha en snygg o hållbar lösning.

Treetex väggar skall, om man har det hemma, rivas alt täckas in med renoveringsgips. Men det är klart är du på jobbet så struntar man naturligtvis i det, snabbt o billigt ska det vara för firman så länge kunden betalar surt.

jag skulle absolut inte säga att man slarvat för att man gjort ett enklare alternativ. För många som kanske inte har så mycket pengar men ändå vill göra om hemma så är det ju bra att kunna hålla kostnaderna nere vilket man gör rätt rejält om man skippar massa timmars nerrivning. Om du tror att ha en oljegrund på väggarna innan en bredspackling är att förstöra andrahandsvärdet på huset har du väldigt fel.
Vid rökskador och niktotinlukt i hus å lägenheter är det just oljegrund man använder för att sanera å spärra lukten, tror inte så skulle vara fallet om det förstörde värdet på huset.

Nästan all invändig målning är ju bara kosmetika (om man räknar bort badrum å golv etc. som fyller andra funktioner med) och då handlar det ju om resultat.
Om du lägger ner 20 timmar mer än mig på ett rum å dom ser lika bra ut när dom är klar så är väl egentligen inte din lösning bättre för det?
För oavsett om jag river ner allt eller inte blir mitt resultat detsamma i slutet, det blir ingen skillnad alls när det är klart.
Sen att jag väljer att riva ner allt hemma är inte för att jag anser det att fuska om man inte gör det, utan för att jag gillar jobba i mitt hus å då kan jag ta lite längre tid på mig. Det underlättar även 2 år senare när jag bara behöver spalta ner fondväggen, måla om å tapetsera direkt...
Om du sen tror att alla målerier försöker sko sig på enkla, dåliga lösningar medans dom skinnar kunder på pengar har du förmodligen haft erfarenhet av dåliga firmor eller målare för så fungerar det inte i mitt yrkesliv iaf...

Sen tycker jag inte riktigt man kan säga att treetex är lika med att ha ett lättbetong hus där radon kan finnas.
Har aldrig sett det stå i en husbeskrivning att det finns treetex på väggarna och att det behövs göras tester etc.

Redigerat:
Riv bara ner det nödvändigaste och det som är lätt att dra ner och rolla på våtrumsgrund!! Det blir kalas och luktar inte lika mycket som en binder eller en spärrvitt! Efter det en smarrig bredspackling och en härlig runda med flexen.

Två dygn senare har ni ett nytapetserat eller ett nymålat rum!

MARK V skrev:
1. jag skulle absolut inte säga att man slarvat för att man gjort ett enklare alternativ.

2. Om du tror att ha en oljegrund på väggarna innan en bredspackling är att förstöra andrahandsvärdet på huset har du väldigt fel.

3. Vid rökskador och niktotinlukt i hus å lägenheter är det just oljegrund man använder för att sanera å spärra lukten, tror inte så skulle vara fallet om det förstörde värdet på huset.

4. Sen att jag väljer att riva ner allt hemma är inte för att jag anser det att fuska om man inte gör det, utan för att jag gillar jobba i mitt hus å då kan jag ta lite längre tid på mig. Det underlättar även 2 år senare när jag bara behöver spalta ner fondväggen, måla om å tapetsera direkt...

5. Om du sen tror att alla målerier försöker sko sig på enkla, dåliga lösningar medans dom skinnar kunder på pengar har du förmodligen haft erfarenhet av dåliga firmor eller målare för så fungerar det inte i mitt yrkesliv iaf...

6. Sen tycker jag inte riktigt man kan säga att treetex är lika med att ha ett lättbetong hus där radon kan finnas.

7. Har aldrig sett det stå i en husbeskrivning att det finns treetex på väggarna och att det behövs göras tester etc.
1. Men själv så skyr du metoden...patetiskt.
2. O Yes!! Låt oss marknadsföra huset med att vi dolt alla skavanker genom att kladda in det i en oljefilm så får du se hur bra det säljer.
3. Rätt, men det var väl inte det som tråden handlade om, det handlar om att dölja tapetslamsor på enkalst möjliga sätt.
4. se nr 1
5. Skulle aldrig anlita en målare för tapetsering då jag vet att, vilket du så tydligt beskrivit, kommer att fuska.. typ måla över rosten istf att lösa problemet.
6. Du har tydligen aldrig sett treetex brinna, om du hade det hade du aldrg skrivit
något liknande.
7. Vaddå tester????? naturligtvis nämner man inte i en husbeskrivning att det är treetex i väggarna, lika lite som man skryter med radon o asbest. Men lovar säljaren att det sanerats och defakto det inte skett så är det naturligtvis ett fel av säljaren som han måste kompensera.

btw.. ett av dom simplaste säljartricken är att säga; "så har jag själv hemma".. jojjo antar att du kör med den åxå gentemot dina kunder!

btw2: sprang över ditt inlägg i en annan tråd:
Så, färger som inte är vattenbaserade består av färger som använder ett annat lösningsmedel som t ex lacknafta, tinner, terpentin etc.
Dessa är i regel hälsofarliga och inte miljövänliga.
källa: http://www.byggahus.se/forum/850333-post2.html

Redigerat:
Nimajneb skrev:
2. O Yes!! Låt oss marknadsföra huset med att vi dolt alla skavanker genom att kladda in det i en oljefilm så får du se hur bra det säljer.
3. Rätt, men det var väl inte det som tråden handlade om, det handlar om att dölja tapetslamsor på enkalst möjliga sätt.
4. se nr 1
5. Skulle aldrig anlita en målare för tapetsering då jag vet att, vilket du så tydligt beskrivit, kommer att fuska.. typ måla över rosten istf att lösa problemet.
6. Du har tydligen aldrig sett treetex brinna, om du hade det hade du aldrg skrivit
något liknande.
7. Vaddå tester????? naturligtvis nämner man inte i en husbeskrivning att det är treetex i väggarna, lika lite som man skryter med radon o asbest. Men lovar säljaren att det sanerats och defakto det inte skett så är det naturligtvis ett fel av säljaren som han måste kompensera.

btw.. ett av dom simplaste säljartricken är att säga; "så har jag själv hemma".. jojjo antar att du kör med den åxå gentemot dina kunder!

källa: [länk]
haha, ok.
jag tycker du misslyckas förvränga det jag skrivit ganska rejält men vill gärna svara dig.

1. jag skyr inte metoden, jag snarare förespråkar den som jag gjort i den här tråden

2. jag vet inte riktigt vad oljefilm är men jag vet att ingen mäklare nånsin ifrågasatt om huset varit målat med oljefärg.

3. man döljer lättast tapetsskarvar å dylikt med att grunda med olja å bredspackla, oargumenterbart enklast...

4.se vad jag skrivit ordentligt...

5. Du har uppenbarligen ingen större koll på vad fusk å seriöst måleri är. Vi följer alltid kundens önskan men ger gärna förslag på hur det går att göra enklare eller billigare. Det betyder inte att det är fusk. Måleri är inget som bara har en lösning för hur saker görs. Man kan göra allt på tusen olika sätt å få samma resultat.
Fusk är att säga att man rivit ner allt när man inte gjort det, så jobbar vi inte...

6. jag är medveten om att treetex är mer brandfarligt än gips, det betyder inte att det behöver bytas ut eller ens anses som en större risk av t ex försäkringsbolag

7. Vad jag tydligen uppmärksammat men inte du är att när ett lättbetonghus säljs bifogas alltid tester på radon, det är mäklarnas skyldighet enligt lag att informera om för att det medför en viss risk.
Samma sak gäller inte alls när det gäller treetex för det medför inte alls samma hälsofarliga risk.

Såg din länk.
Du misstolkar mig även där, att en färg är miljöfarlig och ohälsosam betyder inte att man inte ska använda den, bara att man kanske ska använda vid rätt tillfälle, med kolfiltermunskydd, inte kasta tomma burkar vart som helst, undvika direkt kontakt etc.
När färgen torkat kan man slicka på den hela dagarna lång om man så vill utan att den är farlig.

Mark V, våra värderingar betr rätt o fel är så vitt skiljda att det är meningslöst att fortsätta argumentera hit o dit. Jag har sagt vad jag står för och du har lagt fram dina argument. Tydligen kommer ingen att backa.

Nimajneb skrev:
4. se nr 1
något liknande.

källa: [länk]

Jag förstår inte din negativa inställning till oljefärg.
Akrylatfärg är ju plastfärg. Plast är för det mesta gjort av olja......
Så både oljefärg och akrylatfärg är gjort av olja.
Angående att fukt skulle stängas inne av oljefärg, så gäller det ju minst lika mycket för akrylatfärger, antar jag. Hur många husfasader har inte ruttnat upp pga att de blivit instängda bakom akrylatfärg?
Akrylatfärg (plastfärg) man målar inomhus med är ganska tät, mig veterligt.

Det som kanske kan vara emot att måla med oljefärg på väggarna är väl att tapet målad med oljefärg är svårare att ta bort än tapet målad med akrylatfärg. Eller har jag fel?

Målar mästarn.Ibland finns det inte några genvägar att ta.Det bästa är att ta bort den gammla tapet och börja om från början.det är den billigaste metoden att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.