83 762 läst ·
33 svar
84k läst
33 svar
Vågar jag bredspackla?
Om betongen är glatt och verkar behandlad sedan tidigare så är det bästa att matta ner det glatta med ett lite grövre sandpapper, ex 60-papper. Du kan sedan prova att spackla en bit, låt det torka ordentligt och sedan trycker du med fingret/nageln för att se om det lossnar eller inte. Att grundmåla innan spacklingen är ju i och för sig inte heller helt fel men du bör nog ändå matta ner ytan innan dess och välja en matt grundfärg som spacklet fäster bra på.
Efter mitt långa inlägg har jag läst mer på nätet och funnit att tekniken jag använder faktiskt kallas skrapspackling. I princip är skillnaden att bredspackling bygger upp en yta av spackel medan skrapspackling endast fyller håligheter. Då spackel krymper vid torkning kommer större håligheter att framträda "igen" vid skrapspackling, dock mindre. Ofta ser ytan jämn och fin ut målad vid belysning framifrån, men om man belyser mer i vinkel kan man se att väggen fortfarande är ojämn när skuggorna framträder tydligare.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Inga problem att bredspackla. Du har fått alla råd du behöver i tråden. 30 cm spackelspade (du kan ha bredare då du blivit van) + en mindre spackelspade i andra handen för att ta upp spackel från hinken och för att dra av spackelspaden. Grundmåla ev före spacklingen om du har sugande underlag. Lägg inte på för tunnt lager. Du SKA bygga en helt ny yta.
Vad gäller slipningen finns det speciella väggslipar typ "GIRAFF" att hyra. Går enormt mycket snabbare med dessa och dammar inte lika mycket.
Vad gäller slipningen finns det speciella väggslipar typ "GIRAFF" att hyra. Går enormt mycket snabbare med dessa och dammar inte lika mycket.
Ett riktigt bra tips som el_diego är inne på är att belysa väggen för att upptäcka ojämnheter.
Efter min senaste bredspackling rollade jag väggen med en snorbillig vit väggfärg och satte därefter ett släpljus på väggarna. Då framträdde alla ojämnheter och skavanker helt obarmhärtigt och det var bara att bättra på de ställena innan man gick på med den riktiga kulören.
Ett moment extra men resultatet blev kanon.
Efter min senaste bredspackling rollade jag väggen med en snorbillig vit väggfärg och satte därefter ett släpljus på väggarna. Då framträdde alla ojämnheter och skavanker helt obarmhärtigt och det var bara att bättra på de ställena innan man gick på med den riktiga kulören.
Ett moment extra men resultatet blev kanon.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden