Har strykt vårat nya förråd 1 gång med vit Tinova VX enligt bilden.

Jag undrar om Tinova VX andas så att inte takstolarna ruttnar? De är ju målade på alla sidor utom det som taket vilar på.

Vi har papp på ovansidan råsponten så taket kanske inte heller andas så bra uppåt?

Har jag valt fel färg eller är det ok att stryka det en gång till med Tinova VX?

• IMG_0438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glöm det, jag läste slarvigt och tittade ej så noga på bilden, sorry. AndersS har dock rättat till en del.

Redigerat:
Jag har inte grundat det först. Utan bara ett lager Tinova VX.

Varför är det inte bra?

Enligt Nordsjö ska grundoljan användas på ändträ och delar av trä som utsätts extra för regn och blöta. När jag senast handlade den rekommenderade färgbutiken att t.ex. hela ytterpanelen skulle grundoljas för att minska risken på mögelpåväxt, vilket inte Nordsjö har som generell rekommendation vad jag hittat när jag sedan kollade på deras hemsida.
Men i ditt fall är det ju under tak och inte utsatt för regn och det fungerar alldeles utmärkt. Har själv gjort det på både gäststugan och fritidshuset tak över altan/veranda där yttertaket går ut med synlig råspont och takstolar. Om jag minns rätt så drog jag bara ett lager på gäststugan så att den fick samma färg som panelen och att det är lite mattare i nyans ser man inte uppe i taket. Ytan utsätts ju inte av varken sol eller regn. Skulle du ha läckage från taket så murkar virket oberoende av vilken färg du använder.

AndersS skrev:
Enligt Nordsjö ska grundoljan användas på ändträ och delar av trä som utsätts extra för regn och blöta. När jag senast handlade den rekommenderade färgbutiken att t.ex. hela ytterpanelen skulle grundoljas för att minska risken på mögelpåväxt, vilket inte Nordsjö har som generell rekommendation vad jag hittat när jag sedan kollade på deras hemsida.
Men i ditt fall är det ju under tak och inte utsatt för regn och det fungerar alldeles utmärkt. Har själv gjort det på både gäststugan och fritidshuset tak över altan/veranda där yttertaket går ut med synlig råspont och takstolar. Om jag minns rätt så drog jag bara ett lager på gäststugan så att den fick samma färg som panelen och att det är lite mattare i nyans ser man inte uppe i taket. Ytan utsätts ju inte av varken sol eller regn. Skulle du ha läckage från taket så murkar virket oberoende av vilken färg du använder.
Tackar för svaret!

Jag ringde även färghandlaren och dom sa att VX andas lite så det skulle inte vara någon fara.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.