C
Hej!
Jag har ju hört allt det här med att man ska måla panelbrädorna på marken för att undvika att få ränder på väggen när brädorna krymper och rör på sig, men hur stort problem är det egentligen? Det lär ju gå miljoner gånger fortare att "slabba på färg" på en uppspikad vägg än att måla en och en på marken.

Vad ska du ha för panel?
Ska du ha en lockpanel kan du ju spika upp bottenbrädan, grunda, spika på lock och grunda igen.
Jag skulle inte spikat klart om de är lockpanel som avses och sedan målat allt utan målat när bottenbrädorna är på plats.
Nog torkar och rör sig trä.
Målar du dom innan du spikar upp kan det ju vara lättare att komma åt ändträt också.

C
Okej, upp med bottenbrädor först alltså.
Jo, lockpanel är det, 22x120 både lock och bottenbrädor, 7 cm mellan brädorna ("nominellt")..

Jag spikade upp panelen omålad, har liggande baspanel på hela garaget och ovanför altanen, hade inte tid att stå och måla på marken inte plats heller för den delen. Japp, det har spruckit isär lite här å var, man ser en ljus rand ca 2 mm på vissa ställen. Jag tänker mej att nästa sommar när jag har färre projekt igång (hur troligt va de?:)) så får ja väl måla i lite där det syns för mycke. Det händer ju alltid saker när man spikar upp panel, nåt spricker och det blir nån skada plus alla hål där spiken går in, allt det är målat på mina väggar vilket till en del kompenserar "ränderna" tycker jag. Men ffa så är det orealistiskt att har så många bockar att man kan måla allt på en gång, alltså blir det ett spring mellan målning, torkning och spikande. Tar för mycket tid, enklare och snabbare att göra en sak i taget.

• Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
C
Funderar på om man kan få tag på bruten grundfärg..
Då skulle man kunna
1: Spika upp bottenbrädorna
2: Grunda bottenbrädorna
3: Spika upp locken
4: Grunda locken
5: Färdigstryka alltihop
6: Färdigstryka en gång till nästa år..

B
vad för färg nyans ska huset ha?

cheetah1 skrev:
Funderar på om man kan få tag på bruten grundfärg..
Då skulle man kunna
1: Spika upp bottenbrädorna
2: Grunda bottenbrädorna
3: Spika upp locken
4: Grunda locken
5: Färdigstryka alltihop
6: Färdigstryka en gång till nästa år..

Kör hellre punkt 1 & 2, sen färdigfärg på bottenbrädor - räcker med där locken ska sitta.
Bästa att ha färdigfärg under locken med, om dessa skulle glipa nån gång i framtiden.
Därefter fortsätter du med punkt 3 osv., så får du bäst resultat...

//Daniel

C
En gråblå nyans rör det sig om.

Som jag sa så var ovanstående baserat på att man skulle få tag på bruten grundfärg i samma färg, men det kanske inte går..?

Har i veckan duttat glipor i precis varje timmerpanels bräda + fuskknutar till ett helt hus som är uppsatt och målat direkt på i fjol..

Kan väl säga att det tog bra lång tid och blir säkert kostsamt för kunden men nu ser det iaf ut som de ska dvs heltäckande.

Ett typiskt arbetspolitisk åtgjärds praktikantsjobb :(

C
Men om jag gör som föreslaget då..
1. Sätt upp bottenbrädorna
2. Grundmåla bottenbrädorna
3. Färdigstryk kanten på bottenbrädorna
4. Sätt upp lockbrädorna
5. Grunda bottenbrädorna
6. Färdigstryk alltihop
7. Färdigstryk igen nästa år.

Då blir det inga vita ränder, och jag kan använda vit/obruten grundfärg.

Funkar det bra då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.