Hej, jag har dragit med akryl/latex fog vid taklisten o när jag målar och det börjar torka så blir det "sprickor" i målan där jag dragit fogen!:mad: Varför blir det så, fogen har torkat sen i söndags så den är torr o det är Alcro takfärg så det borde ju bli bra men det blir det ju inte. Är det någon som kan säja vad det beror på?

B
tar väl bort min inlägg då

Redigerat av moderator:
Fogen rörs inte, den är hel. Det är när målan torkar som själva målan ser ut som att den krackelerar, tar ju bara ca. 45 min o bara på fogen. Jag trycker ut fogen med sprutan o sen fingret i mun :p o slätar till så det ser bra ut. Ingen annan som haft samma problem?

Är det Alcros fog också eller billig fog?
Dom billigaste fogmassorna brukar kunna ge krackeleringar oavsett hur "fin" färg du har.

De flesta matta färger oavsett fabrikat kan krackelera när man målar på latexfog. Ett sätt att komma runt detta är att måla tunt över latexfogen ett par gånger i stället för att damma på med tjocka lager få gånger.

mvh
//Daniel

Det är Essve Akryl 135 fogmassa, vitsen med en fogmassa vid t ex. taklist är ju att det ska gå måla över, eller?

B

Redigerat av moderator:
B

Redigerat av moderator:
vad är målan för något??
är det nytt påhitt?
Du är ju nästan granne med mig, ska jag måste skriva rikssvenska? Isf menar jag färgen. He ä ju int så lätt å förklar ;)

ptlf skrev:
Du är ju nästan granne med mig, ska jag måste skriva rikssvenska? Isf menar jag färgen. He ä ju int så lätt å förklar ;)
Hehe - det fattade t.o.m jag här nere i söder!:D

ptlf skrev:
Det är Essve Akryl 135 fogmassa, vitsen med en fogmassa vid t ex. taklist är ju att det ska gå måla över, eller?
Inget fel på Essve´s akryl... Mest troliga är att du lagt på för tjockt. Vart ute för det själv någon gång.
Måla igen - tunt- bör hjälpa. Du kan ju spara listen och en bit ut bara, om du inte ska måla hela taket igen...

//Daniel

Får väl pröva måla på tunt en gång till då, men jag faktiskt redan gjort det en gång o jag tycker inte jag gör "tjockt".

B

Redigerat av moderator:
Tänk om skåningar skulle skriva det dom säger. Shit...
Nä, lokala smeknamn funkar på lokala pubben, här skriver man det riktiga ordet. Nu låter jag som en språkpolis, men jag anser att man som läsare inte skall tvingas försöka översätta ord, då hamnar fokus på annat än ämnet.

Jag målar med målan så får de som har färg "färga" när de ändrar kulör ;)
Hur som helst så var det krackeleringen jag ville ha hjälp med o tips har jag ju fått, tack för det :)

B

Redigerat av moderator:
Jo, men nu fattade vi ju knappt...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.