8 319 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Paneltak i köket, vilken typ av färg? (glans)
I köket på vårt hus sitter i dag spontad furupanel som är klarlackad (ser det ut som). Vilken färg skall man köra? Det känns som vanlig takfärg (glans 3) blir för matt? Men panellack eller liknande kanske för blankt för taket. Vad rekommenderas?
Jag målade panelen i vårt kökstak med halvblank snickerifärg, glans 40. Jag skulle inte vilja ha så blankt på ett slätt tak men tycker att det funkar bra på panel. Det blir i alla fall inga skarpa reflexer i 40-glans och den är lätt att torka av.
Jag målade med oljebaserad färg och om man är rädd att det blir för blankt kan man kanske ta vattenburen snickerifärg som jag upplever blir aningen mattare trots samma glanstal.
Jag målade med oljebaserad färg och om man är rädd att det blir för blankt kan man kanske ta vattenburen snickerifärg som jag upplever blir aningen mattare trots samma glanstal.
Jag använde Beckers non-drop takfärg som nog är ganska matt på mitt furutak och är helnöjd. Fast den luktar en del den första tiden eftersom den är oljebaserad men det märks bara när man kommer ut i friska luften.
Jag har använt beckers halvblanka alkydoljefärg i två paneltak och blivit nöjd med resultatet efter två strykningar. Den är ganska elak mot halsen, man bör måla med öppna fönster. Halvblank 35 hette den.
Erik
Erik
Vattenburen lackfärg med glans mellan 10 & 15 och grundat med spärrande lackfärgsgrund är mitt förslag.
Vanlig takfärg och takalkyd ger en grövre gräng och visar penseldrag tydligare.
Måla hela längder och du kommer att få ett ypperligt resultat.
Vanlig takfärg och takalkyd ger en grövre gräng och visar penseldrag tydligare.
Måla hela längder och du kommer att få ett ypperligt resultat.
Klicka här för att svara