T
TorpSara: Jag tycker att man kommer riktigt långt med ren såpa eller Yes och en bra skrubb.
4 svar · 12,8k läst
M
Magnus_78: Hej! Jag har putsat (putsbruk c) om teglet runt min vedspis och letar nu efter vit kc-färg. Som ni ser på bilden så handlar det om en väldigt liten yta (runt 0.5 kvm max) och jag behöver således väldigt lite färg. Tyvärr har jag bara sett det i 20 kilossäckar hittills och undrar nu om någon känner till något ställe där man kan köpa ett kilo. Om någon i Stockholmstrakten sitter
0 svar · 4,7k läst
·
F
frohike: Byggt sent 50tal, är helt säker på att jag är så nära putsen som möjligt, färgen är så hård att slipa är uteslutet. Den är inte heller vattenlöslig. Symtomen är att spacklar jag så kommer jag vid slipning att hitta ställen där färgen släpper lite och spricker och reser sig. Har samma problem runt fönstren att färgen spricker på samma sätt, men där har spackling och
2 svar · 3,3k läst
L
Linisen_01: [citat] Var hittar man Caparol Isospärr och var kostar den? Sigma är ju rätt dyr 1500:- för 10L
16 svar · 8,4k läst
·
T
tobbe83: Ja, där var den :) Tusen tack!
5 svar · 1,2k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det ser faktiskt inte så konstigt ut med oljefärg i rätt kulör. Det som skiljer är att oljefärgen skiftar något i ljushet beroende på ljuset som strålar in. Jag har själv industrilack i "rätt" NCS-kulör målad på rostfri plåt och det är absolut inget som syns mot den riktiga rödfärgen. Kanske lite i solnedgång. Rätt praktiskt med oljefärg på en stolpe som man troligtvis tar i
9 svar · 5,5k läst
morsan
morsan: Hittade en tråd i Badrum
5 svar · 34,0k läst
F
Fraser: Såg någon som hade en gul tapet med en bård längs takkanten. Bården bestod av vita och svarta romber (varannan vit och svart) Nån som vet vart man kan köpa en sådan bård? (eller liknande) Tips på 50-talsinspirerade nytillverkade tapeter önskas!!
0 svar · 2,7k läst
F
Farzan: Det där med att låta tapeter gå upp en bit på kanten av foder och lister tycker jag beror lite på sammanhanget. Det får snickerierna att se lite mer "invuxna" ut i huset och det tycker jag passar bra i äldre hus. I ett modernt hus skulle jag däremot inte bry mig så mycket om det. Sån är min smak, vad som är "rätt" vet jag inte.
2 svar · 5,4k läst
F
Farzan: Nej, det beror ju på om man vill att det ska se som ny ut eller inte...vår trappa som alltså är väldigt likartad (möjligen med inte fullt så djupa skador) håller jag på att slipa av ett steg i taget - jag tar ett då och då mellan annan renovering som jag håller på med. Vangstycken och sättsteg tänker jag måla men planstegen ska jag behålla trärena, bara olja och/eller såpskura.
3 svar · 8,9k läst
·
P
petersk: Har tapetserat i helgen. Idag när jag inspekterade arbetet kan jag till min stora ilska konstatera att det på två olika våder förekommer färgfel på tapeten. Anledningen till att jag inte uppmärksammade det vid uppsättning är att de är precis i skarven mellan två våder och vissa nyans skillnader brukar det ju bli beroende på mur fuktig tapeten är. Det ser i princip ut som tapeten
0 svar · 1,0k läst
·
L
Lilla_Tiger: Hur går man bäst tillväga? Räcker det att dutta i lite spackel i eventuella hål och sen måla direkt på tapeten? Eller ser det för djäkligt ut om man inte bredspacklar eller sätter upp easy cover eller liknande innan? Är det överhuvudtaget möjligt att få till en snygg bredspackling själv utan nån erfarenhet, har läst att det ska vara rätt svårt, jag är dessutom inte så
0 svar · 3,7k läst
M
malinahlen: Det var nån som sade för ett tag sen att bårder nog aldrig skulle bli moderna igen :) Jag vet inte det, det finns ju värre saker än sånt som kommit tillbaka. men visst känns det lite utdaterat med bård. Alldeles oavsett om man sätter den på mitten av väggen eller uppe vid taket. Jag har lite svårt att få en bild i huvudet av din beskrivning av rummen. Men jag tar fasta på ordet
1 svar · 6,1k läst
S
stem: Hej, Jag skulle precis ge mig på att fixa till lite på gästtoaletten (ej dusch/bad) i vårt hus byggt -39. När jag rev ner de gamla tapeterna på en vägg som är en yttervägg ser jag att där är ett område på väggen som är täck av svarta "prickar". Antar att detta är någon slags mögel och undrar nu vad jag ska göra åt detta? Det ser ut som att någon har spacklat eller liknande
0 svar · 2,9k läst
O
OHE: Trots att det kanske kan förstöra lite av det gamla intrycket så brukar tyvärr latex vara den enda lösningen i ditt fall.
3 svar · 3,3k läst
S
sled: Brukar använda Caparol´s supertäck när jag målar. Tycker att den har väldigt bra täckförmåga och är lätt att måla med. Finns i olika glans, ju glansigare desto lättare att torka av. Vet även att dom har en färg som heter Latex Gloss som ska vara bra om man har krav på rengöring. Har tyvärr ingen erfarenhet av den färgen.. men det kanske någon annan har?
1 svar · 1,7k läst
F
Freddy_kruger: Om man använder pappersremsa, som man lägger i spackel, över gipsskarvarna så kan man utan problem måla direkt. Annars får man sätta microlit (omönstrad armeringsduk).
9 svar · 3,7k läst
G
gaia: spicka nya takplankor ? Besparar städning av rött pigment i hela huset :)
3 svar · 2,2k läst
AXS
AXS: Det skulle kanske kunna funka! Men det var inte så billigt... Men det blir nog lite dåligt fäste på det lackade, eller vad tror ni? Blir det bättre om man slippar av för hand med 200-papper?
2 svar · 3,3k läst
T
TorpSara: Jag tror att du rätt lätt drar av själva brädan med en slipmus eller liknande. Är det illa på pärlorna också går det ju relativt fort att ta dem för hand efteråt med en mjuk slipkloss. Visst tar det sina friska timmar, men det är ju inte jobbigt och man kan ju skiva sina elefanter... :) Du behöver ju absolut inte slipa trärent. Sedan kan du ju måla över med fin färg efter tycke
3 svar · 4,2k läst
J
JanneL: Får testa det också så får man se vad som fungerar bäst. (Minst arbete) :D
5 svar · 5,9k läst
H
Huset i skogen: Jag har läst någonstans, tror att det var här på forumet, att det ska finnas ett papier mache material som man kan sprutmåla innertak och väggar med och som ger en yta som ser strukturmålad ut. Vi har ev tänkt använda det materialet för målning av innertaket i vårt vardagsrum. Tyvärr hittar vi inte inlägget igen. Är det någon som vet vad materialet heter och hur man hittar
0 svar · 1,6k läst
A
andypandy: För en 15år sedan lackade jag någon bil lite nu och då = utrustningen kvar. Har lackat lite möbler nu och då med samma prylar. Nu har mitt hus ett brett dörrparti i apskabbig teak.... (nej högtryckstvätt funkade så där..) Det är kört kan man säga...partiet skriker 1963! Kollade nytt... 13 brett med ljus.... 20:- lakan.. nja...hmm ... tänk om man bara byter ytter-rutorna och lackar
0 svar · 4,3k läst
S
Sanka: Jag bor i en lägenhet som blev nytapetserad för ca 5månader sen.. men mina "underbara" katter har gått lös i ett rum så att några våder e fruktansvärt fula!! kan jag byta ut dessa våder utan att behöva tapetsera om hela rummet? ja vet att de kan bli svårt vid kanterna åså men de behöver inte bli 100% perfekt eftersom ja inte ska bo kvar.. ;) har sökt i forumet efter liknande
0 svar · 1,4k läst
K
kamrate: [citat] Svårt att veta exakt hur ljus eller mörk din gula färg är, men man kan väl tänka sig något brunt, ljus nougat eller så? Ö&B:s färg skulle jag avstå, skvätter galet mycket och täcker dåligt. Landora är något bättre, men min budgetrekommendation skulle nog vara att ni beger er till Byggmax, om det finns någon sådan i närheten. De hade tidigare Landora, men säljer nu
1 svar · 8,0k läst
Peter2400
Peter2400: Vi målade väggar och tak med Nordsjö sadolin vägg och takfärg glans 3 obruten vit och vi är väldigt nöjda med resultatet. http://www.sadolin.se/#/productadvisor1/productcategory0/productdetail0/
4 svar · 19,7k läst
L
lagre: Använder alltid Nordsjö när jag målar och är jättenöjd med den. Den enda färgen från Nordsjö som jag är missnöjd med är deras putsfärg. De har bytt recept på den så att den är helt tunnflytande och skvätter jättemycket numera. Men som sagt deras innefärg är bra, om man inte väljer deras billighetsserie.
1 svar · 3,8k läst
F
fremar: Du får ta bilder på hur slutresultatet blir sen, har några trösklar som jag har funderat på att slipa rena och sen olja dem.
5 svar · 10,2k läst
P
psydatraxx: Hej, Konstig rubrik som kanske behöver förklaras. Vi behöver piffa upp vårt vardagsrum, och funderar på en fondvägg. Problemet är att vardagsrummet och hallen och trapphuset är i ett. Så den enda hela väggen vi har i vardagsrummet är väggen med fönster och det är kanske lite lite yta för en fondvägg. Någon som har ett tips på hur man gör om man vill ha en fondvägg på en annan
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.