Färg, Måla & Tapetsera
Mr expert: Nackdelen kan vara att dom är rinnigare än vad lackfärger vanligtvis är, så det är lätt att få rinningar om man inte målar tillräckligt tunnt :) Vissa golvfärger är mer tixotropa än andra och då går det ju bra, som det tydligen gjort här :) Men man ska akta sig för dom flesta golvfärger är rinningare :) Men, det är väl den nackdelen ungefär :) Men går det bra, så kör på
torke1: Vi lärde oss den hårda vägen att generellt sett är ljusa nyanser svåra att få ombrutna annat än med svart på grund av att färgbasen innehåller så mycket vita pigment. Man kan alltså inte ens späda med vitt. Därför har vi nu ett ljusgrått vardagsrum. Alternativet var rosa. Ytterligare ett tips som det är för sent för är att ta med ett färgprov till affären (i det här fallet
Mr expert: Du måste patentera väggarna som b8q beskriver med en såkallad "antirök-färg" :P En oljefärg funkar kanoners men finns idag även vattenburna alternativ som funkar bra. Har för mig Alcros vattenburna heter Isolera grundfärg om jag inte missminner mig, men alla(dom flesta) har kommit med sin egna vattenburna pattenterande grundfärger. Men ananrs funkar i princip vilken lacknaftaburen
Mr expert: Man ska aldrig lägga en silikatfärg på en akrylat/latex färg. Redan där är det ett fel, tyvärr, från säljaren som du pratade med. Har aldrig stött på att lila fläckar uppstår tyvärr, så kan inte med säkerhet säga vad det är, men känns konstigt att det ska ha blivit mögel pga att du målat en silikatfärg på en plastfärg, silikatfärgen borde bara sitta dåligt. Vad jag ser
Kaptenandy: Ok, tack för tipset! Jag är ganska ny på sådant här... Köpte huset för ca 1 år sedan och nu börjar det klia i renoveringsfingrarna... Blir väl mkt try and error och gör om - gör rätt så här i början men om man inte vågar försöka så... Andy
DeEss: Hej! Lite lat och bifogar en länk till en tråd med funderingar om liknande ytbehandling... I denna har jag skrivit om flytspackel med sand , vilket ger en ganska rå putsad yta, eller slätare, beroende på hur mycket sand man väljer att ha i. Min rekommendation är att måla över, men om du vill ha den gråvita nyansen som torkat spackel får, kan du lacka över med en matt lack. Flügger
Farzan: Jeez, jag har målat t ex tjugo kvm paneltak med lösningsmedelsburen snickerifärg med bara lite vädring...det är ingen som har klagat. Blir det inte för ofta tycker de nästan att det luktar gott. Har inte märkt av någon särskild yrsel heller men det säger kanske mest något om mitt normaltillstånd...
Micke H: Jag håller med Farzan. Välj en gul på nedre delen som passar er tapet i köket (och då kommer det att funka med furudörrarna och en vit/ljusgrå på övre delen.
Farzan: [citat] Hur menar du då? Måste ju fortfarande ha något att skruva i? Borra och plugga för x skruvar per bräda gånger y antal brädor vill man väl slippa...
Jan-Å: Jag har blandat själv fast till mörkare med svart. Det är bara att använda en färg som funkar i hop med lacken, vattenburen i ditt fall då. Fast det är svårt att få till det som man vill och fullständigt omöjligt att göra mer när det inte räckte. Jag gör det bara när kära hustrun tvingar mej :p;) själv tycker jag färghandlaren gör det mycket bättre.
Kalarne: Det kan finnas två problem. Brädorna kanske aldrig är tänkta att se dagens ljus med skavanker och stora kvisthål. Det kan komma skräp ter från isoleringen om det är för stora springor och hål. Men om du tar bort skivorna ser du hur läget är. Kan bli snyggt! Har själv nyss satt in ett innertak av "råa" brädor i mitt fritidshus för att få springor i taket. Inget undertak förutom
//janne: Jag har en lackad furupanel som jag nu håller på att renovera. Måste tyvärr byta en del detaljer och då kommer problemet. Den gamla ytan har åldrats och blivit skönt gulaktig. Det nya virket är nästan vitt och använder jag det så blir resultatet inget vidare snyggt. Har provat med några lasyrer och lacker men resultatet blir inte bra. Finns det någon kemisk infärning som "gulnar"
LAINE: Nu innan spacklingen är det smartast att grundmåla med en oljebaserad färg som binder ihop underlaget. Finns hos färgbutiken och kanske kan de rekommendera en bra vattenbaserad färg för detta.
LAINE: Det funkar, jag skulle ha struntat i grundningen och målat två varv med lackfärgen. Man brukar dock välja vanlig vit väggfärg till detta.
AndersS: Pappersremsan är mindre elastisk och håller formen bättre vid olika dragkrafter som kan uppstå. Spacklar gör du direkt på färgen och spackelspade som minst är 30cm bred så att du kan dra ut spackelytan ca 20cm på båda sidorna om remsan.
Modig: Jag har hört att det i färghandeln ska finnas ett sandliknande pulver som man kan blanda i färgen för att göra den mer halksäker. Jag skulle tro att hållbarheten blir bäst om du slipar trappan jämn istället för att spackla. Det finns även "stegkit" som man snickrar på utanpå den gamla trappan. Kan kanske vara värt att kolla upp om trappan är i väldigt ojämnt/dåligt skick.
Linska: Jag köpte en madrass på Jysk, som jag skar till rätt storlek. Funkade klockrent!
tobbe72: Försvinner säkerligen efter nästa lager färg,har aldrig varit med om att lim slagit igenom.
tobbe72: remsa,spackla,därefter grundning och färdigmålning,snåla inte med färgen,suger åt sig mer på spacklade partier.
Flisan123: Okey, jag ska testa, stort tack för hjälpen/ Flisan
JohannaNicklas: Vad tror ni att det skulle kunna kosta att ta in en firma som river ner strukturtapet och spacklar (inte måla efteråt, det gör jag isf själv) på ca 200kvm? Förstår att det skiljer och allt, men mellan tummen och pekfingret :) Vad kan det tänkas kosta att byta taklist och golvlist på samma yta?
Farzan: Glans 40 i oljefärg håller jag med om att det kanske blir för glansigt på en hel panel. Vattenburen i glans 40 tyckte jag däremot blev bra när jag målade panelen på köksväggarna. Det borde väl vara samma men, men... Vattenburen snickerifärg, i a f de varianter jag prövat, är ju lite knepigare på så sätt att den börjar torka väldigt fort. Man måste vara snabb med att
LAINE: Hoppas du är hyffsat händig... Bakom elementen målar du. Rent generellt så kolla så att allt sitter fast och spackla endast hål, sedan måla. Vill du göra som proffsen så riv allt och bredspackla allt.
Danne031: Har precis spenderat en halvtimme med sökfunktionen också så det blir definitivt byta roller som du säger. danke schön
Roary: eller om du inte är så petnoga, gör enligt alt 1 och skär upp och limma en extra gång på de ställen det släpper.
Magnus_78: [citat] Exakt! Att återge färger rätt på en datorskärm är väldigt svårt om man inte har väldigt sofistikerad utrustning :)