5 049 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Vilken vita väggfärg?
Hej!
Håller på att renovera min lägenhet och ska måla väggarna i sovrummet vita, men jag tror inte att jag vill ha de kritvita. Har någon något förslag på hur mycket jag ska bryta färgen för att den fortfarande ska se vit ut men ändå inte vara kritvit?
Håller på att renovera min lägenhet och ska måla väggarna i sovrummet vita, men jag tror inte att jag vill ha de kritvita. Har någon något förslag på hur mycket jag ska bryta färgen för att den fortfarande ska se vit ut men ändå inte vara kritvit?
Vet inte om det finns en tanke egentligen eller om det bara blivit så men jag har målat några sovrum med 0502Y som är en vit som är bruten lite åt det gula hållet. Brukar populärt kallas för "Stockholmsvitt". Dock finns det ett antal kulörer som har den stämpeln...
0502Y brukar i a f upplevas som ganska så varm och skön för ett sovrum.
Min egen personliga favorit (ja, jag börjar bli miljöskadad och är helt lagd åt det vita hållet i färgväg numer) är Nordsjös egna "Nordsjövit". Den är lite mer åt det gråa hållet men jag tycker den är väldigt behaglig, även om den är lite kallare i ton.
Har man dessa två kulörer hemma så kan man måla 90% av Stockholms lägenheter
Knalla iväg till färghandeln och diskutera ämnet och be att få kika på lite prover. Köp en liter och provmåla.
0502Y brukar i a f upplevas som ganska så varm och skön för ett sovrum.
Min egen personliga favorit (ja, jag börjar bli miljöskadad och är helt lagd åt det vita hållet i färgväg numer) är Nordsjös egna "Nordsjövit". Den är lite mer åt det gråa hållet men jag tycker den är väldigt behaglig, även om den är lite kallare i ton.
Har man dessa två kulörer hemma så kan man måla 90% av Stockholms lägenheter
Knalla iväg till färghandeln och diskutera ämnet och be att få kika på lite prover. Köp en liter och provmåla.
Redigerat:
Jag skulle också rekommendera dig att hålla dig ifrån brytningar åt det gula hållet. Jag ville precis som du inte ha en kritvit vägg och målade våran långsmala hall i S0502-Y vilket jag ångrar bittert. Den ser ordentligt dassig ut och känns gammal i förhållande till våra andra rum som vi senare valt att tapetsera med en helvit ECO Easy-up som jag tyvärr inte kan färgkoden på.
Har läst att det skilljer sig på 0502-Y och S0502-Y där den senare tydligen upplevs gulare. Det diskuteras här om intresse finns att läsa...
Har läst att det skilljer sig på 0502-Y och S0502-Y där den senare tydligen upplevs gulare. Det diskuteras här om intresse finns att läsa...
Smaken är ju som baken... Personligen föredrar jag 0502-Y alla dagar i veckan, och är inte så förtjust i "skrikvit" (0500-N). Ett tips är att kolla runt på olika färgmärken, eftersom de använder olika brytpastor till samma färgnummer. Har för mig att Nordsjös 0502-Y är mindre gul än andra färgmärken.
En annan kulör du kan kolla upp är 0802-Y.
Lycka till med färgvalet!
En annan kulör du kan kolla upp är 0802-Y.
Lycka till med färgvalet!
Det märks att det skiljer i nyans hos olika tillverkare. Vi måste haft otur med våran färg till hallen. Det skiljer rätt mycket mot golvsocklarna som också är i 0502-Y. Likaså våra nya fönster som är i samma kulör, fast ändå långt ifrån...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 inlägg
S 0502-Y ser inte gul ut om allt annat har samma gula ton.
"Nikotingult" som många refererar till är en halvsanning om färgen gränsar till något neutral vitt. Man kan vända på det säga att S 0500-N är tonat bebisblått i jämförelse med S 0502-Y. Allt beror på vad man refererar till.
Det är lätt att klanka ner på en standardfärg (S0502-Y) när man inte vet hur den skall användas och hur färg fungerar i allmänhet.
Stockholmsvitt heter "kalkvitt" i Västsverige. Av förklarliga skäl.
"Nikotingult" som många refererar till är en halvsanning om färgen gränsar till något neutral vitt. Man kan vända på det säga att S 0500-N är tonat bebisblått i jämförelse med S 0502-Y. Allt beror på vad man refererar till.
Det är lätt att klanka ner på en standardfärg (S0502-Y) när man inte vet hur den skall användas och hur färg fungerar i allmänhet.
Stockholmsvitt heter "kalkvitt" i Västsverige. Av förklarliga skäl.
Har skrivit detta tidigare. I mitt förra hus målade jag med 0502-y men tyckte det blev för gult. I vårt nya hus har jag istället valt att halvera receptet. Till en liter färg har jag blandat för en halvliter osv. Trivs jättebra med detta, man ser ingen skillnad mot färdigmålade detaljer typ fönster och ingen skillnad mot det vita taket. Kan varmt rekomenderas.
+1.öland skrev:Har skrivit detta tidigare. I mitt förra hus målade jag med 0502-y men tyckte det blev för gult. I vårt nya hus har jag istället valt att halvera receptet. Till en liter färg har jag blandat för en halvliter osv. Trivs jättebra med detta, man ser ingen skillnad mot färdigmålade detaljer typ fönster och ingen skillnad mot det vita taket. Kan varmt rekomenderas.
Instämmer helt. 0500-n är annars en favorit, men passar kanske inte överallt.
Klicka här för att svara