8 792 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Måla eller tapetsera??
Det är oerhört lätt att blanda tapeter med målat och få det snyggt. En kombination tycker jag funkar mycket bra.
Håller med om det där antikvita.. Känns inte så bra.. Så såg det nog nästan ut när jag hade easycover på alla väggar!
Håller med om det där antikvita.. Känns inte så bra.. Så såg det nog nästan ut när jag hade easycover på alla väggar!
*asg*
Kolla vad jag själv skrivit i min tråd som jag nämnt ovan, det hade jag glömt bort:
"Jag har målat en omgång nu, och är inte alls nöjd. Har aldrig haft rena målade väggar innan, och nu tycker jag det är en fruktansvärd trist och steril vägg jag tittar på. Får nog kanske bli tapetsering iaf, blir smidigt med 5-metersväggar..
"
Ett par tapetsnuttar gjorde oss mycket nöjda... Gick över förväntan o få dit dem på 5-metersväggarna.. med mönsterpassning.
Kolla vad jag själv skrivit i min tråd som jag nämnt ovan, det hade jag glömt bort:
"Jag har målat en omgång nu, och är inte alls nöjd. Har aldrig haft rena målade väggar innan, och nu tycker jag det är en fruktansvärd trist och steril vägg jag tittar på. Får nog kanske bli tapetsering iaf, blir smidigt med 5-metersväggar..
Ett par tapetsnuttar gjorde oss mycket nöjda... Gick över förväntan o få dit dem på 5-metersväggarna.. med mönsterpassning.
Vitt är inte eklusivt, däremot så ger det en skön energikick med rätt belysning på vinterns mörka månader!5.2 racing skrev:
Smaken är som baken, man kan dividera om antikvitt och vitt tak till döddagar, själv så finner jag detta oerhört fint och lugnt
Jag tycker du ska måla! Det är mycket lättare att sköta då du lätt kan måla om/över om det blir fläckar. Tapeter är himla jobbigt att sköta, har du fått en fläck så kommer den att sitta där för alltid. Vi tapetserade om för ett år sedan och våran soffa fällde av sej färg på väggen, inte så kul att tapetsera om mittdelen av en vägg för en enda fläck.... Så måla är mitt tips! 
Men frågan är väl om man verkligen målar om, eller om man tänker att man ska göra det när man målar hela rummet.
Tackar för alla svar.
Jag har ju som sagt lite tid på mig. Just nu känns det som om det blir målning i de flesta rum. Två sovrum får tapeter och ett biorum får mörka tapeter av någon sort.
Jag behöver ljus. Två av mina våningar ligger halvt eller helt under mark och får därför mindre naturligt ljus. Så jag tror på vitt. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig målade varianter av dekorationer som ex "fresve" hade på en av sina bilder.
Jag har ju som sagt lite tid på mig. Just nu känns det som om det blir målning i de flesta rum. Två sovrum får tapeter och ett biorum får mörka tapeter av någon sort.
Jag behöver ljus. Två av mina våningar ligger halvt eller helt under mark och får därför mindre naturligt ljus. Så jag tror på vitt. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig målade varianter av dekorationer som ex "fresve" hade på en av sina bilder.
Har precis målat nästan alla tapetserade väggar i vårt nyköpta hus och är sååå nöjd över att det äntligen är vitt.
Fördelen med målat är ju just att det är väldigt lätt att byta färg om du tröttnar, och en enhetlig färg gör att rummet känns minde rörigt. Personligen skulle jag tröttna alldeles för fort på tapeter, hur fina jag än tyckte att de var. Med vita väggar kan jag välja att ta upp vilken färg jag vill i rummen genom textilier, möbler och annat.
Jag rekommenderar absolut att du börjar med att måla vitt. Om du sedan ändrar dig så är det jättelätt att tapetsera över, jämfört med det omvända.
Fördelen med målat är ju just att det är väldigt lätt att byta färg om du tröttnar, och en enhetlig färg gör att rummet känns minde rörigt. Personligen skulle jag tröttna alldeles för fort på tapeter, hur fina jag än tyckte att de var. Med vita väggar kan jag välja att ta upp vilken färg jag vill i rummen genom textilier, möbler och annat.
Jag rekommenderar absolut att du börjar med att måla vitt. Om du sedan ändrar dig så är det jättelätt att tapetsera över, jämfört med det omvända.
Det finns många väldigt fina tapeter som går i vitt men med lite liv i.
Vi har nyligen tapetserat om vår hall och vårt v-rum med en tapet som ser vit ut
men med lite belysnig på så skimmrar den lite och ändrar lite utseende.
Tapeten kommer från Midbec och heter Credo 602
Vi har nyligen tapetserat om vår hall och vårt v-rum med en tapet som ser vit ut
men med lite belysnig på så skimmrar den lite och ändrar lite utseende.
Tapeten kommer från Midbec och heter Credo 602
Lustigt, jag tänker PRECIS tvärt om: tapeter ser billigt ut med alla skarvar överallt.5.2 racing skrev:
Ursäkta att jag kommenterar ett så gammalt inlägg.
Det är kolungt.
Men du har fel.

Men du har fel.
Klicka här för att svara