1 968 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nertagning av Stukaturtapeter.
Hej!
Ska renovera hallen här hemma och tänkte dra ner dom gammla tapeterna som är av stukaturmodel, skulle tro att det är orginalen som suttit där sen huset byggdes(1955) fråga är hur tar jag lättast och bäst ner dess utan att skada väggen allt för mkt. Väggarna är gjorda av tegel med puts på?!?!
Tacksam för svar!
Ska renovera hallen här hemma och tänkte dra ner dom gammla tapeterna som är av stukaturmodel, skulle tro att det är orginalen som suttit där sen huset byggdes(1955) fråga är hur tar jag lättast och bäst ner dess utan att skada väggen allt för mkt. Väggarna är gjorda av tegel med puts på?!?!
Tacksam för svar!
Vi körde ungefär samma som ovan.. men vanliga hederliga blomsprutor och sen spackelskrapor. Vi såg till att stänga fönsterventil och dörr och genom att fukta och låta sitta ett tag släppte tapetlagrena förvånansvärt lätt. Sen var det jättelätt att fukta de ställen som inte släppte. Vi fick dän tapet i ett sovrum på under två timmar på det viset.
Tack för svaren.... Funkar även detta med blomstersputan och spackel när det är fler lager tapeter, skulle tro det är ungefär 3lager, tråkigt men sant. Någon som fick laga väggarna efter nertagning, och såfall vad änvände ni?
Oh yes, vi rev ner fyra eller fem lager i sovrummet! Så, blomsprutor, stäng igen fönster och ventiler och sen tar du fram spackelspaden och river. Vi hade en spricka som gick långt över hela väggen i underlaget men det spacklades över och även om det är svårt syns det knappt nu när vi målat ovanpå! Det jag tyckte var jobbigast med hela projektet var ju bredspacklingen så där tog vi faktiskt in hjälp för att få det jämt och snyggt. Vi skulle ju måla ovanpå och då syns ju varenda fel..
Klicka här för att svara