1 194 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Målning av gipstak
Jag renoverar ett sovrum på övervåningen och det gipstaket som sitter där är spacklat och målat men det är inte snyggt. Eftersom huset är gammalt har det väl rört sig en del och även om det inte är sprucket i skarvarna mellan skivorna så är det små nivåskillnader som troligen är svinsvåra att få bort utan helspackling av taket (och det går FETBORT för min del).
Jag såg i målaraffären sist jag besökte dem att det finns en "mirakeltapetsunderlag" (ja, jag kommer inte ihåg vad den hette) som tydligen skulle ta bort ev underlagsmissar främst för tapetsering men går den att använda i tak med?
Någon som provat detta, isf, blev resultatet bra? Syns skarvarna från denna "duk" eller blir de hyggligt osynliga?
Tacksam för tips!
Jag såg i målaraffären sist jag besökte dem att det finns en "mirakeltapetsunderlag" (ja, jag kommer inte ihåg vad den hette) som tydligen skulle ta bort ev underlagsmissar främst för tapetsering men går den att använda i tak med?
Någon som provat detta, isf, blev resultatet bra? Syns skarvarna från denna "duk" eller blir de hyggligt osynliga?
Tacksam för tips!
Jag besökte färgaffären idag och de förespråkade mycket riktigt väv. Dock är det tydligen så att om underlaget rör sig och det blir bubblor är det "kört". Då går det inte att åtgärda det sen. Fast, å andra sidan, jag vet inte hur mycket det blir genom åren. Taket har inte rört sig mycket som det ser ut nu utan mest är det i skarvarna. Renoverings tapeten är tjock. Den går att lägga kant i kant och då blir det helt slätt och jag fick se hur de hade gjort på en gipsplatta och skarven var nästan osynlig. Det är svårt att veta vad man ska göra.
Jag får väl antränga mig och spackla och slipa en vända eller två och se om det går att måla någorlunda snyggt. Det är väl som det brukar, genvägar är senvägar. Nu går det ju knappast att sätta remsor el liknande och det ser inte ut att sitta några heller så rörelsen (och sprickor) är väl oundvikliga i längden antar jag.
Jag får väl antränga mig och spackla och slipa en vända eller två och se om det går att måla någorlunda snyggt. Det är väl som det brukar, genvägar är senvägar. Nu går det ju knappast att sätta remsor el liknande och det ser inte ut att sitta några heller så rörelsen (och sprickor) är väl oundvikliga i längden antar jag.
Klicka här för att svara