Ska måla en tv-bänk nyggd i MDF.. Har grundat tre lager med heftgrund och tänkte nu lägga två lager oljefärg, Jotuns Lady...

Är denna färg lämplig även för våtslipning eller kommer det bli olika finish på dalarna och topparna i ytan?

Färgen läggs på med lackroller och den är halvblank...

Använd Mirka Abranet med tillhörande hållare och dammsugare istället. Fungerar lika bra som våtslip på plana ytor. Dessutom slipper du problemet med att fibrerna lyfter sig om MDF:n blir fuktig.

D013ACA5-26AD-403F-833E-158C8707C45F1

Thomas59
Nu är jag ute på djupt vatten men är inte oljefärg väldigt svårslipad. Har nämligen för mig att man kunde kolla fasadfärgen med lite slippapper. Dammade det så var det inte oljefärg. Klibbade pappret igen var det oljefärg.

Har gjort utemöbler som är målade med oljefärg och jag har för mig att jag försäkte slipa bort rinningar efter färgsprutan med dåligt resultat.

Här kommer min signatur väl till pass:D

Men en del kallar ju lackfärg för oljefärg.
Är det oljefärg - Nej
Är det lackfärg - Ja

Thomas59
johanpelle skrev:
Men en del kallar ju lackfärg för oljefärg.
Är det oljefärg - Nej
Är det lackfärg - Ja
Vattnet djupnar:S.

Kan det ha varit oljebaserad lackfärg jag hade på mina möbler? Hmm, nu då jag tänker efter var den nog vattenbaserad och LACKFÄRG. Hur som helst så var den ingen höjdare att slipa. Funkade dockfint i min Bosch PFS 65 färgspruta.

Slippapper är värdelöst på lackfärg och oljefärg, framför allt vattenbaserad färg. Det kladdar fast i pappret. Det var därför jag nämnde Abranet som inte är ett slippapper. Det är ett nät med slipmaterial, där färgen som avverkas kontinuerligt sugs bort från slipytan.

Har precis våtslipat heftgrundfärgen men 180-papper och vatten. Gick hur bra som helst så länge man använde tillräckligt med vatten. För lite vatten så fastnar allt men med rikligt med vatten är det inga problem.. Nu skall det på tre lager alcro oljefärg... Det är alltså ingen lackfärg utan vanlig oljefärg för snickerier inomhus... Kommer testa att slipa på en provbit...

Thomas59
Johan Gunverth skrev:
Slippapper är värdelöst på lackfärg och oljefärg, framför allt vattenbaserad färg. Det kladdar fast i pappret. Det var därför jag nämnde Abranet som inte är ett slippapper. Det är ett nät med slipmaterial, där färgen som avverkas kontinuerligt sugs bort från slipytan.
Jotack DET märkte jag:(.

Abranet? Måste jag testa. Har aldrig ens hört tals om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.