När min man kvistlackar och sedan målar över, så syns det vart han har kvistlackat. Det blir dels blankare och dels blir det råkar när lacken torkar. Därför måste han slipa på kvistlacken för att den inte ska synas igenom färgen. Hur gör ni för att undvika detta? Dels är det en massa jobb att slipa och sen riskerar ju för mycket av kvistlacken försvinna och då gör den kanske ingen nytta.

Sen ett annat problem. Om man råkat måla ett lager färg och glömt kvistlacken, hur gör man då? Kan man kvistlacka mellan färglagren?

Vi använder Beckers kvistlack och Beckers Elegant Aqua Lackfärg halvblank.

För att slippa att det blir blankare krävs ytterligare en strykning av färgen. Det är för att träet drar in mer av färgen där man inte schellackat.

Om du menar att schellacken spricker dessutom så vet jag inte vad man kan göra åt det. Den jag använder är väldigt lättflytande och tunn och har aldrig spruckit eller rest sig. Kanske nåt som har med vilken sort man använder att göra.

Kan det vara så enkelt att din man lägger på ett för tjockt lager?
Själv aldrig testat vattenbaserad schellack,kör med den"gammalmodiga" varianten med t-sprit och flingor så man ser var man varit:-)

Sen har du ju alltid Isolersprayen om det är svårt att få till det,går alldeles utmärkt att dutta i ngn kvist efter grundningen.

Har man inte för stora ytor brukar (?) man ju kvistlacka hela listen eller vad det nu är, då slipper man märken efter lacken + att det tar bort fiberresningen och ger en fin yta att måla på. Stod om det i en annan tråd, jag gjorde så (dock äkta shellack) på min kvistiga innerdörr med bra resultat.

Frågan om det går bra att kvistlacka över redan målade ytor har ställts flera ggr tidigare i forumet utan riktigt svar. Själv har jag målat tak o lister med Sadolin vattenbaserad lackfärg utan shellack (en grov miss). Skulle nu vilja fläckmåla på dessa med shellack för att sedan måla på ett till lager slutstrykning. Men jag vet inte om det blir bra, vad talar emot det iofs?...

/A

Själv brukar jag bara stryka på ett tunt lager av vanligt vitt trälim på kvisten och det fungerar bra.

Om man inte vill ha kvistar och liv materialet så är det väl enklare att använda ngn skiva från början?

Jag brukar shellacka ovanpå färgen om jag missat- det går bra. Det stoppar också blödningen och syns inte efter målning.

ClasseClas
Ja har också råkat för blankare fläckar där kvistlacken är. Detta med vattenbaserad kvistlack. Det enda raka i mina ögon är att grunda hela ytan med kvistlack. Det blir säkert dyrt, å andra sidan kanske man kan köra med en annan typ av lack som inte är lika dyr.

• Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
ClasseClas skrev:
Ja har också råkat för blankare fläckar där kvistlacken är. Detta med vattenbaserad kvistlack. Det enda raka i mina ögon är att grunda hela ytan med kvistlack. Det blir säkert dyrt, å andra sidan kanske man kan köra med en annan typ av lack som inte är lika dyr.
Men om det nu är vattenlöslig schellack som ger fläckar så är det väl bättre att använda annan schellack som har annat lösningsmedel. Jag har som sagt också upplevt att det blir blanka fläckar men bara efter första strykningen och det är med gammaldags schellack, efter att man strukit två gånger syns de inte längre och sen slutstryker jag ändå en gång till eftersom jag enbart målar med linoljefärg.

Det är inte vattenlöslig schellack. Den spricker inte utan det blir som en rund ås runt där man lackat.

Tack för alla tips!

OOO! denna ås betyder det att ni kanske tar i lite i överkant gällande mängden!
Stryk med lackpensel, inga mängder utan ett tunt lager,använder själv oftast en vanlig svamp........
Tunt lager;)=inga åsar

Lånar en halvgammal tråd. Igår kvistlackade jag pärlsponten i skafferiet och så målade jag ett par brädor med linoljefärg. Idag såg jag att kvistlacken glänste igenom och tog fram "Måla & Tapetsera" från ICA Bokförlag. Till min stora fasa står det där att man inte ska använda kvistlack under linoljefärg utan det måste vara riktig shellack (s. 138-139). Vad gör jag nu?

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
fast jag hat använt både schellack och kvistlack och vid första lagret lyser det alltid igenom...eller blir blankt där man strukit kvistarna. Det försvinner efter andra eller tredje strykningen!!

Har använt mig av vattenlöslig kvistlack till paneltaket + 2 lager grundfärg + 1 slutstrykning syns inga fläckar av själva lacken mer spår av några enstaka kvistar om man synar taket noga.

Tror nog att grejen är att använda grundfärg först som ger en mattare yta samt en bra häftgrund för själva slutfärgen.

+ som nämnt redan att lägga på ett TUNT hinna bara över kvistarna.

Till Alpha: När det gäller linoljefärg så finns det väl ingen grundfärg?

Till Sophie: Jag hade hoppats på två lager linoljefärg. Är jag för optimistisk?

Om jag nu har kvistlackat för tjockt, kan jag på något sätt lindra skadan? Om jag tex sandpapprar lite, tar jag då bort all kvistlack?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.