Har byggt en väggpanel i MDF och vill nu få den att se ut som övriga väggar i rummet. Dessa är bredspacklade och målade med roller. Måste jag bredspackla och slipa för att uppnå samma yta/struktur eller finns det något enklare sätt? Flytande spackel eller nåt?

/Fred

Behandla mdf som övriga väggar dvs spackla skruv och spikhål, sedan rollas ytan med samma typ av roller för att få samma struktur.

Varför ha MDF som vägg? Varför inte en gipsskiva ytterst? Då får du ner formaldehydemissionerna avsevärt, men det kanske är struntsamma för dig? Det kanske inte rör sig om jättemycket vägg.

Redigerat:
crille1 skrev:
Varför ha MDF som vägg? Vill du ha så mycket formaldehyd i hemmet som möjligt eller?
Gipsskivor är ju att föredra.
Varför tror du att FA halten i mdf skivorna skulle vara skadlig?

Nimajneb skrev:
Varför tror du att FA halten i mdf skivorna skulle vara skadlig?
Nej, förlåt, det var lite skämtsamt provokativt skrivet. För "vanliga" människor är dessa halter inte skadliga. :) Förutsatt att det är bra MDF, men de flesta håller väl bra standard idag.

Tack för svar!

Jag har rollat skivan med strukturroller och det verkar bli helt ok!

Anledningen till att jag bygger med MDF är att det jag ska bygga inte bara är en platt vägg utan flera bitar som behöver sammanfogas för att bilda ett hörn. Lite svårt förklara. Dessutom så ville jag använda ett lite tjockare material för att slippa regla. Jag är ingen expert så hoppas jag gjort rätt. Å andra sidan, hur fel kan det bli?? Det är ingen stor vägg, typ 2,5 kvm.

/Fred

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.