Jag har målat hela vår köksinredning inklusive luckor med fyra lager linoljefärg.

Det beror lite på vilken kulör du har. Är den ljus kommer det inte räcka med två lager för att täcka det kan det göra om du valt en mörkare. Men i vilket fall är jag tveksam till att det räcker med två lager för att täcka schellacken/kvistlacken med bara två lager. Och slutresultatet blir mycket bättre om du lägger på minst ett tredje lager. Jag har aldrig målat något mer än tre gånger utan alltid varit nöjd med tre men jag kan tänka mig att det behövs fler om man valt en ljus kulör och ska måla stora ytor.

Inte heller jag har kört mindre än tre lager någonstans. Mer än på våra väggar och då var de målade innan.
För min del när jag målat med linoljefärg på trärent så har det defitnitvt inte räckt med två gånger. Det ska målas så tunt för att bli bra i slutänden att det krävs sina lager.

jag kom på en bra lösning... aldrig mer att jag penslar på lack på tusen vistar och slipar.... Jag tar slösvarianten och köper 4 liter Beckers Kvistlack och rollar hela taket med de. Då får alla ytor samma finnish och man slipper kvistarna.

Kostar lite mer, men man sparar tid och

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.