Byggahus.se

Hur måla med snyggt resultat?

6k läst  21 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej! Vi har just skrivit på om ett hus. När vi får tillträde om två månader tänkte jag gå loss och börja renovera :D så jag tänkte börja planera lite..

Jag tänkte bl.a. måla väggarna i vardagsrummet. Då vi var där och tittade såg det ut att sitta vinyltapet. Ovanpå tapeten har tidigare ägare målat. Huset är byggt 78 och tpaeten siter ovanpå en gipsskiva. Eftersom jag vill ha en slät yta tänkte jag inte måla på tapeten utan jag tänkte "spalta" den om det går. Hur får jag så bra resultat som möjligt? Kan jag måla på den spaltade ytan? Behöver jag slipa, spackla, eller använda någon tapetborttagningsmaskin?

MVH
    Mårten

2. M
    Medlem Nivå 5
    Finns också täcktapet som man först tapetserar med för att få slät yta och sedan målar.

3. K
    Medlem Nivå 10
    Måla på tapet = B

Tapetsera på nytt = A

4. M
    Medlem Nivå 2
    Alltså, nu kurtivan var du lite kryptisk :cool:

menar du att det bästa är att tapetsera?

5. M
    Medlem Nivå 2
    MiaSthlm: Jo, jag vet om täcktapeten, men jag har en känsla av att det kan bli lite "luddigt" ytskikt när man målar den, men jag kan ha fel. Har du (eller någon annan som läser detta) använt det och fått ett schysst resultat?

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det finns olika typer av renoveringstapeter med olika grov struktur. Båda finns bla. på Bauhaus och ligger i samma pris ungefär. Det blir enligt mitt tycke ingen större skillnad på slutresultatet. Lite struktur i tapeten gör också att mindre skavanker i underlaget försvinner. Vill du ha en helt perfekt vägg och plan vägg som du kan spegla dig i så är det nog bredspackling som gäller. ;)

7. K
    Medlem Nivå 10
    mortb, rätt tolkat :)

8. M
    Medlem Nivå 5
    Har målat på täcktapet och resultatet var helt ok eftersom det var i sommarstugan så kan jag just nu inte kolla in om det är "luddigt"

9. P
    Medlem Nivå 2
    Fiberdukar och renoveringstapeter brukar resa sig lite vid målning. Man kan slipa lite försiktigt efter första lagret färg och på så sätt ta bort resningen och därmed slipper man "luddet".

10. S
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Vi har använt oss av "täcktapet" (microlit från Beckers tror jag) och målat 2 ggr på den. Upplever inte alls att det har blivit luddigt eller någon resning.

Henrik

11. C
    Medlem · Nivå 6
    Easy cover luddar inte ett dugg. Om man inte lyckas skada den innan uppsättning. Blir identiskt resultat som noggrann bredspackling efter två strykningar, dock är det dyrare.

12. J
    Medlem Nivå 11
    Har tapetserat på easy cover med mycket gott resultat, förmodligen blir det lika bra om man målar.
    Att "bara" spackla och få det snyggt är svårt, alltid nåt som syns, jag kanske är för lat men har ändå spacklat flera lager å e rätt duktig på att måla.

13. E
    Medlem Nivå 7
    Att spackla o måla och få det perfekt är svårt, men mycket snyggare än tapeter.
    En liten tapetbit är kanske snyggt med lite mönster och så, men när hela väggen är full med mönster så är det inte så himla snyggt, man tröttnar lätt...

Kör på neutrala färger på väggarna, och inred hemmet med mönster och färger.

14. B
    Medlem Nivå 15
    Jag hade tagit bort den gamla tapeten. HAde liknande problem. Spacklade och målade om. Fy. Vad den fått luft bubblor!. Fick riva den och göra om allt.
    Nej. Inga genvägar för mig igen. Tar bara dubbel så lång tid.

15. J
    Medlem Nivå 11
    Vi satte väv och målade, minskar behovet av perfekt underlag men är ändå målat och enfärgat, vi har tapetserat med i princip enfärgade tapeter också med bra resultat (tyckte vi alla fall :)) om man vill ha en vägg utan massor av färg och mönster.