7 169 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Hur måla med snyggt resultat?
Sida 1 av 2
Hej! Vi har just skrivit på om ett hus. När vi får tillträde om två månader tänkte jag gå loss och börja renovera
så jag tänkte börja planera lite..
Jag tänkte bl.a. måla väggarna i vardagsrummet. Då vi var där och tittade såg det ut att sitta vinyltapet. Ovanpå tapeten har tidigare ägare målat. Huset är byggt 78 och tpaeten siter ovanpå en gipsskiva. Eftersom jag vill ha en slät yta tänkte jag inte måla på tapeten utan jag tänkte "spalta" den om det går. Hur får jag så bra resultat som möjligt? Kan jag måla på den spaltade ytan? Behöver jag slipa, spackla, eller använda någon tapetborttagningsmaskin?
MVH
Mårten
Jag tänkte bl.a. måla väggarna i vardagsrummet. Då vi var där och tittade såg det ut att sitta vinyltapet. Ovanpå tapeten har tidigare ägare målat. Huset är byggt 78 och tpaeten siter ovanpå en gipsskiva. Eftersom jag vill ha en slät yta tänkte jag inte måla på tapeten utan jag tänkte "spalta" den om det går. Hur får jag så bra resultat som möjligt? Kan jag måla på den spaltade ytan? Behöver jag slipa, spackla, eller använda någon tapetborttagningsmaskin?
MVH
Mårten
MiaSthlm: Jo, jag vet om täcktapeten, men jag har en känsla av att det kan bli lite "luddigt" ytskikt när man målar den, men jag kan ha fel. Har du (eller någon annan som läser detta) använt det och fått ett schysst resultat?
Det finns olika typer av renoveringstapeter med olika grov struktur. Båda finns bla. på Bauhaus och ligger i samma pris ungefär. Det blir enligt mitt tycke ingen större skillnad på slutresultatet. Lite struktur i tapeten gör också att mindre skavanker i underlaget försvinner. Vill du ha en helt perfekt vägg och plan vägg som du kan spegla dig i så är det nog bredspackling som gäller. 
Har tapetserat på easy cover med mycket gott resultat, förmodligen blir det lika bra om man målar.
Att "bara" spackla och få det snyggt är svårt, alltid nåt som syns, jag kanske är för lat men har ändå spacklat flera lager å e rätt duktig på att måla.
Att "bara" spackla och få det snyggt är svårt, alltid nåt som syns, jag kanske är för lat men har ändå spacklat flera lager å e rätt duktig på att måla.
Att spackla o måla och få det perfekt är svårt, men mycket snyggare än tapeter.
En liten tapetbit är kanske snyggt med lite mönster och så, men när hela väggen är full med mönster så är det inte så himla snyggt, man tröttnar lätt...
Kör på neutrala färger på väggarna, och inred hemmet med mönster och färger.
En liten tapetbit är kanske snyggt med lite mönster och så, men när hela väggen är full med mönster så är det inte så himla snyggt, man tröttnar lätt...
Kör på neutrala färger på väggarna, och inred hemmet med mönster och färger.
Jag hade tagit bort den gamla tapeten. HAde liknande problem. Spacklade och målade om. Fy. Vad den fått luft bubblor!. Fick riva den och göra om allt.
Nej. Inga genvägar för mig igen. Tar bara dubbel så lång tid.
Nej. Inga genvägar för mig igen. Tar bara dubbel så lång tid.
Vi satte väv och målade, minskar behovet av perfekt underlag men är ändå målat och enfärgat, vi har tapetserat med i princip enfärgade tapeter också med bra resultat (tyckte vi alla fall
) om man vill ha en vägg utan massor av färg och mönster.