Hej, har spacklat gipsskarvar och för första gången använt pappersremsor eftersom det ska vara bättre. Lite pill var det men jag tyckte det gick bra. Saken är den att nu har det lossnat på sina ställen, och jag undrar vad det beror på. Fel tillvägagånssätt, fel temperatur eller fel spackel, samt hur jag nu löser detta? Jag läste på spacklet att det skulle vara minst 5 grader, och det var 10, men nu hade det blivit kallt under natten. Spackelt är Byggmax "Lätt handspackel fin"
Rimligen är det för att väggen har varit för kall, men vad göra i detta läget?
Rimligen är det för att väggen har varit för kall, men vad göra i detta läget?
Jag tror det snarare beror på en kombination av spackel och handhavandefel
Ska du använda byggmax spackel så bör du i alla fall använda ett mediumgraderat spackel och helst limma fast remsan med företrädesvis Hernia KP4. Se vidare www.ybg.nu eller gipstillverkarnas monteringsanvisningar!
Förtydligande. Finspacklet från byggmax kan iofs vara lämpligare än det mediumgraderade från byggmax vad gäller iläggning av remsan. Däremot fyller det mediumgraderade bättre. I och med att byggmax inte har något speciellt framtaget skravspackel (och med tanke på hur det gick för dig med spacklingen) så skullle jag föredra att du istället limmar dit remsan och därefter använder mediumgraderat spackel.
Ok, ja dessvärre så hjälper jag en vän som redan hade köpt grejer. Med facit i hand hade jag använt glasfiberremsa.
Men den viktigaste frågan kvarstår, Vad gör jag åt detta? Riva bort det som är löst, eller bara spackla vidare?
Läste på din länk att man ska dessutom ha remsan vänd åt rätt håll, det har jag nog inte heller haft alla gånger. Fan! Jag som tyckte jag hade läst på ändå, svar som "äh det är bara att lägga i spacklet och sen låta det torka" borde raderas. Uppenbarligen finns det mer att tänka på.
Detta med att limma hade jag läst, men pga ovanstående kommentarer så sket jag i det.
Men den viktigaste frågan kvarstår, Vad gör jag åt detta? Riva bort det som är löst, eller bara spackla vidare?
Läste på din länk att man ska dessutom ha remsan vänd åt rätt håll, det har jag nog inte heller haft alla gånger. Fan! Jag som tyckte jag hade läst på ändå, svar som "äh det är bara att lägga i spacklet och sen låta det torka" borde raderas. Uppenbarligen finns det mer att tänka på.
Detta med att limma hade jag läst, men pga ovanstående kommentarer så sket jag i det.
Kontrollera var remsan är lös, lägg ett snitt med brytbladskniv en liten bit ovan löst sittande ovankant och gör likadant med nederkant. Dra därefter loss den löst sittande remsan och lägg i ny remsa. Är större delen av remsan löst sittande är det enklast att rycka ner hela remsan.
Lycka till!
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Tack OHE för snabba svar! Efter noggrannare syning av skarvarna så har jag kommit fram till att det bara har släppt i anslutning till fönster där det har dragit kallt. Alternativt har jag vänt remsorna fel väg där, kan det bero på det?
Vidare som man ser på bilden så är det ju inte remsan som har lossnat från spacklet, utan det är spacklet som har lossnat från väggen! Är det pga att det är fel spackel, eller för kall vägg?
Vidare som man ser på bilden så är det ju inte remsan som har lossnat från spacklet, utan det är spacklet som har lossnat från väggen! Är det pga att det är fel spackel, eller för kall vägg?
När jag tittar på bilden ser det ut som om ni inte tryckt dit remsan ordentligt (lite mer spackel på ovan sidan brukar det vara). Ni ska fylla hela försänkningen och vid iläggningen pressa i remsan.
Jag har några gånger spacklat under rekommenderad inomhustemperatur och aldrig haft några problem med remsor (däremot mycket långa torktider). Men 10 grader är ju den vanligaste rekommendationen.
Har ni redan lagt all remsa? Annars rekommenderar jag att ni limmar fast remsorna. Jag vet inte om det kan vara att remsan är placerad på fel håll, har alltid lagt åt fel (vad jag vet).
Vad gäller spacklet så vet jag inte hur bra det lämpar sig för remsa. Så därför - limma remsan först!
Jag har några gånger spacklat under rekommenderad inomhustemperatur och aldrig haft några problem med remsor (däremot mycket långa torktider). Men 10 grader är ju den vanligaste rekommendationen.
Har ni redan lagt all remsa? Annars rekommenderar jag att ni limmar fast remsorna. Jag vet inte om det kan vara att remsan är placerad på fel håll, har alltid lagt åt fel (vad jag vet).
Vad gäller spacklet så vet jag inte hur bra det lämpar sig för remsa. Så därför - limma remsan först!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden