Har ett par vänner som byggt Fiskarheden. Brädorna hade väldigt tunt med grundfärg på sig. Dom beslutade sig för att grundmåla yttligare 1 gång. Monteras huset under vintern så är det förstås smidigt att få dom grundmålade.
För övrigt så är det absolut inget fel på Fiskarhedens hus.

Förresten så retade sig mina vänner på att fiskarheden tagit sig friheten att montera sina emblem på samtliga 4 ytterdörrar. Betalar man 15-20000 för en ytterdörr så vill man kanske inte ha ett emblem på dörren. Ska det va ett emblem på en dörr så är det dörrtillverkarens

Jag måste säga att en proffesionell grundmålning känns bättre än en hemma pensling.
Iaf dom jag har sett irl där dom stoppar in plankan i ena änden och sedan rinner det färg över den, riktigt forsar! Sedan går den igenom en uppsättning roterande borstar som riktigt gnuggar in färgen och borstar av överflödet.
Svårt att se hur man med en pensel kan matcha denna behandling faktiskt och fort går det med ;)

Tossegubbe skrev:
Jag måste säga att en proffesionell grundmålning känns bättre än en hemma pensling.
Iaf dom jag har sett irl där dom stoppar in plankan i ena änden och sedan rinner det färg över den, riktigt forsar! Sedan går den igenom en uppsättning roterande borstar som riktigt gnuggar in färgen och borstar av överflödet.
Svårt att se hur man med en pensel kan matcha denna behandling faktiskt och fort går det med ;)
Utveckla gärna detta mer, då de flesta brädor ser ut att ha snålt tillaget med färg. Men det kan vara som du säger att maskinerna gör ett bättre jobb, men man lurar sig med ögat.

Ja dels kan det ju vara olika maskiner/tekniker hos olika leverantörer men jag tror också att det är så att grundfärgen är betydligt tunnare och har mndre pigment än en täckfärg så även detta kan bidra till att det ser "tunnt" ut.
Man ska också ha i åtanke att det faktiskt är en grund och inte täckmålat så den främsta funktionen är att ge en bra fästyta för täckärgen och hindra den oxidering som sker på oskyddat trä.

pbengtsson skrev:
Utveckla gärna detta mer, då de flesta brädor ser ut att ha snålt tillaget med färg. Men det kan vara som du säger att maskinerna gör ett bättre jobb, men man lurar sig med ögat.

Redigerat av moderator:
Grundmålat för 14000 kr torde inte vara samma sak som den "vanliga" transportgrund som ser lite vitmjölkig ut. Så var det för oss iallafall. Vi betalade 13000 kr för riktigt fabriksgrundar med riktig grundfärg, fick till och med fabrikat mm och det är superbra och väl värt de pengaren. Färdigströk två gånger och det blev ett kanaonresultat.
Jag tror det blandas lite i tråden och transportgrund/oljat är ju mer väderskydd för att klara ett kort tag utan att måla direkt, men behöver en riktig grundfärg ovanpå innan färdigstrykning.

Så mitt tips är köp färdiggrundat, färg bakom locken och du får ett bättre resultat.

Dock ska jag säga att det absolut bästa är att stryka panelen själv innan den monteras på huset. grund+1 färdigstrykning ger bästa resultatet, men det tar en stund med torktider att stå och rolla fasadbrädor till ett stort hus+torktider.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.