18 569 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Hur maskera vid målning av golvlister?
Målar om mina golvlister i vardagsrummet innan tapetsering. Jag provade längs en vägg och maskerade först med tejp mot golvet. Var mycket noggrann med att få tejpen nära, nästan under, listen. När jag tog bort tejpen blev det kvar färg på golvet, längs listen. Vad beror detta på? Dålig tejp, färg eller klantig målare?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Ett annat tips istället för att göra av med 5 rullar tejp är att ha en styvare pappbit typ golvpapp som du flyttar eftersom, plus att du använder dig av en bredare spackelspade som du vinklar då har du pappen som skydd ifall det kommer färg på baksidan av spackelspaden vilket det kommer att göra.
Men ska du ändå tapetsera så skulle jag nog ha lagt ut en bredd runt om väggarna om du nu har någorlunda tomt på möbler etc.
Lägg då inte pappen ända mot sockeln utan lämna en liten spalt så att tejpen sitter där den ska.
Men ska du ändå tapetsera så skulle jag nog ha lagt ut en bredd runt om väggarna om du nu har någorlunda tomt på möbler etc.
Lägg då inte pappen ända mot sockeln utan lämna en liten spalt så att tejpen sitter där den ska.
Det finns olika sorters maskeringstejp, även jag har upplevt att det kryper under vissa. Kan absolut inte utantill vilken som är vad, men den senaste jag har använt var plastig och gul. Riktigt bra var den. Enligt målarbutiken den köptes i var det den bästa och kostade också därefter.
I övrigt har jag använt mångpack från bauhaus eller biltema, med lyckat resultat. Dock så har biltemas tejp riktigt uselt klister, så där köper jag aldrig mer maskeringstejp.
I övrigt har jag använt mångpack från bauhaus eller biltema, med lyckat resultat. Dock så har biltemas tejp riktigt uselt klister, så där köper jag aldrig mer maskeringstejp.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Vill du ha det perfekt utan någon risk för att tejpen ska suga in färg så kan man i ditt fall sätta tejpen på plats och sedan dra ett tunt lager klarlack över skarven.
På samma sätt om du målar på en vägg där du maskerat för att byta till en annan färg; så drar man dit maskeringstejpen, målar tunt över skarven med samma färg som redan finns på väggen och sedan när det torkat målar man ytan med den nya färgen.
Det du gör i båda fallen är att försegla skarven, om det skulle suga in lite med klarlacken så syns ju det inte på golvet.
På samma sätt om du målar på en vägg där du maskerat för att byta till en annan färg; så drar man dit maskeringstejpen, målar tunt över skarven med samma färg som redan finns på väggen och sedan när det torkat målar man ytan med den nya färgen.
Det du gör i båda fallen är att försegla skarven, om det skulle suga in lite med klarlacken så syns ju det inte på golvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden