Eller snarare en skorstensstock. Jag har knackat ned den gamla putsen och undrar nu hur jag ska gå vidare för att få ett snyggt resultat.

Jag hade planer på att borsta teglet med någon form av stålborste och sedan lacka. Är det någon som gjort något liknande och kan komma med lite bra idéer innan jag sätter igång?

Tack på förhand!
/Marcus

Borsta med stålborste tills du får det utseende du vill. OBS använd inte vatten eftersom bruket/putsen då härdar och du får ett h-vete att få bort mer om du vill.
När du tycker det är lagom mycket bruk/puts kvar, skura med rotborste. När det gäller ytbehandling verkar det enligt forumet fungera bra med bl.a. klinkersolja, matt klarlack och betongolja.

Zephir

edit: Nedanstående borde man såklart ha skrivit också, gaia är inte forumgud för inte ;).
Mitt tips fungerar dock om du inte skall använda skorstenen till annat än ventilation. Jag gjorde den här grejen för ett par månader sedan, får se om jag kan fixa någon bild.

om skorstenen används fortfarande så skulle jag putsa den igen (för att den ska hålla tätt...)
gaia

Förstör man inte teglet om man använder stålborste???

Tänkte man skulle avnände en motsv lavemangsborste, typ skurborste...

Kanske att jag måste tänka om?

TreKronor skrev:
Tänkte man skulle avnände en motsv lavemangsborste. Kanske att jag måste tänka om?
Ja, det är nog bäst det. :S:D

Lavemang tar man i ändtarmen, (hemska tanke att dra in en boste där) :S
En levang däremot kanske skulle gå bättre att använda. :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.