Ska måla taket i ett rum där enda fönster är mittemot ingången till rummet. I vilken rikting ska man måla? Läste någonstans att man ska måla i motsatt riktning mot ljusinsläppet men det stod samtidigt att man skulle måla i samma rikting som ingången vilket blir problem i mitt fall.
 
Måla först längs med ljusets strålning, för att sedan färdigstryka tvärs det.
 
Tiger79 skrev:
Måla först längs med ljusets strålning, för att sedan färdigstryka tvärs det.
Det kräver två målningar alltså? Måla en gång i ljusets rikting sen torka. Nästa gång i motsatt riktning. Eller vad menas med färdigstryka?
 
Sista strykningen :)
Man målar i regel två gånger för optimal täckning ända ut vid sparningen :)
 
Färgtillverkarnas råd vad gäller takmålning bör tas med en nypa salt. Råden varierar något från tillverkare till tillverkare, de har de sett likadana ut i minst femton års tid trots att vanlig takfärg hos de större färgtillverkarna idag är i princip reflexfria och skäckfria.

I normala rum som målas med glans 2 eller 3 i tak målar jag alltid på "enklaste vis". Viktigare att hålla färgen levande och måla jämnt utan stopp och massa överlapp än att slaviskt måla i samma riktning som ljusinsläpp. Kolla resultatet efter första strykningen. Ser det bra ut så finns det ingen anledning att stryka taket ytterligare en gång till! Köp inte någon billig (=dålig) takfärg!
 
OHE skrev:
Färgtillverkarnas råd vad gäller takmålning bör tas med en nypa salt. Råden varierar något från tillverkare till tillverkare, de har de sett likadana ut i minst femton års tid trots att vanlig takfärg hos de större färgtillverkarna idag är i princip reflexfria och skäckfria.

I normala rum som målas med glans 2 eller 3 i tak målar jag alltid på "enklaste vis". Viktigare att hålla färgen levande och måla jämnt utan stopp och massa överlapp än att slaviskt måla i samma riktning som ljusinsläpp. Kolla resultatet efter första strykningen. Ser det bra ut så finns det ingen anledning att stryka taket ytterligare en gång till! Köp inte någon billig (=dålig) takfärg!
Vilka märken har rykte om sig att vara bra takfärg?
 
Alcro RF blir riktigt bra, inga skarvar syns.
 
Kan bara hålla med föregående talare, Alcro Milltex 2 RF är en riktigt bra takfärg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.