6 081 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Sprickor i tak efter målning:
Hej!
Vi har målat våra furutak med Alcros KRAFT takfärg/alkydfärg. Vi får dock sprickor i färgen här och var. Jag har provat diverse fog och spackel och målat igen men sprickorna dyker upp ändå efter en ganska kort tid. Kan någon rekommendera en fog/ett spackel som funkar?
Fortsatt trevlig söndag!
Vi har målat våra furutak med Alcros KRAFT takfärg/alkydfärg. Vi får dock sprickor i färgen här och var. Jag har provat diverse fog och spackel och målat igen men sprickorna dyker upp ändå efter en ganska kort tid. Kan någon rekommendera en fog/ett spackel som funkar?
Fortsatt trevlig söndag!
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Svårt att säga vad sprickorna beror på med så lite info...
Gissar att det rörsig om ett paneltak, då brukar jag använda latexfog om det är för stora sprickor. Trä är ett levande matreal som rör sig, så sprickor uppstår lätt. Om du målar med en vattenspädbar takfärg ovanpå KRAFTen så fyller den igen sprickor bättre...
Gissar att det rörsig om ett paneltak, då brukar jag använda latexfog om det är för stora sprickor. Trä är ett levande matreal som rör sig, så sprickor uppstår lätt. Om du målar med en vattenspädbar takfärg ovanpå KRAFTen så fyller den igen sprickor bättre...
Ni vet jag inte hur ditt tak ser ut, men jag hade problem med hårfina sprickor lite varstans i taket och fick då reda på av Alcro att taket skall grundas innan färdigstrykning. Grundfärgen har helt andra egenskaper än täckfärgen. Det var proffsmålare som gjort jobbet och vad de sedan gjorde för att få det bra vet jag inte.
Ja det är ett paneltak. Det blev lite fula springor väl synliga när vi målat klart våra tak. Dessa springor spacklade vi först för att sedan måla över med Alrcos Kraft takfärg igen. Det är på några ställen som det hela tiden uppstår sprickor och där jag då söker efter ett spackel eller en fog som funkar tillsammans med denna färgen.
ha en bra dag!
ha en bra dag!
Klicka här för att svara