C
*Charlotta*: Hej! Tänkte höra om det är någon som målat sin putsade fasad i ljus grå och blivit riktigt nöjd? Har en gräslig rosa/orange färg som jag gärna vill bli av med och funderar just nu åt det grå hållet. Gavelspetsarna är mörkt bruna och fönsterfoder och dörrar vita. Tyvärr är jag lite färgblind inom vissa kulörer och det gör mig så osäker på färger som drar mot gult och
0 svar · 1,3k läst
jojjeblom
jojjeblom: Hehe jo tack bara bättre & bättre ju längre vi målade.
4 svar · 1,4k läst
Mirabyll
Mirabyll: Hej! Vi har precis köpt hus och planerar att måla väggarna vardagsrummet (55 kv.m.) som idag är täckta av vad jag gissar skulle kunna kallas "kvistfri furupanel". Hur ska vi bete oss? Jag har hört talas om kvistlack, men måste jag använda det om det inte finns en endaste kvist? Målartvätt? Grundmåla + 2x färgen? Tacksam för tips och råd! // Åsa
0 svar · 1,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Helt klart S 0502-Y till allt vitt på fasaden. Även knutarna. Håller själv på att måla just detta. (falu rödfärg, kalkvitt, RM-fönster). Knutarna var målade med obruten färg som grundfärg och det ser inte klokt ut tills man får på det kalkvita (S 0502-Y)
3 svar · 7,2k läst
D
danne007: Kan bara hålla med föregående.
2 svar · 1,6k läst
tobbe72
tobbe72: Blir nog svårt för att inte säga omöjligt att få rent med högtrycken,sen väter du ner redan torrt virke så att du inte kan måla på överskådlig framtid,när du nu bemödar dig att stryka med linoljefärg är väl inte lite skrapning så farligt;-)
1 svar · 3,6k läst
G
Godzilla99: Tack, Danne007!
2 svar · 2,8k läst
D
deasstore: Bara en lite motfråga. Hur tvättade ni fasaden? med högtrycktvätt eller spolade med vattenslang. Just fönster och dörrar brukar jag endast ta utspätt fasadtvätt och gno med trasor tills det blir rent. Ingen avsköljning behövs då.
4 svar · 1,9k läst
A
AoZ: Ok, tack båda för svaren. Jag ser även att i produktbladet för shellack så står det för interiört bruk.
4 svar · 2,2k läst
C
byggare henke: ja du man kladdar inte så mycke. nästa gång du målar, måla listerna först. pensla eller rolla ut dina kanter sedan. målning alltid före tapetsering.
4 svar · 1,4k läst
N
NyfikenVit: Hej, Är det bara jag som tycker att många färdigmålade/fabriksmålade lister (vanligtvis i vit färg, NCS S0502-Y) är väldigt ömtåliga? Färglagret verkar vara så tunt att det räcker med små stötar eller skrapningar så är färgen borta och det blir fula märken som syns. Är det likadant med alla färdigmålade lister, eller skiljer de sig åt i kvalitet? Finns det lister med
0 svar · 1,7k läst
B
bosse13: Hej på er. Efter att ha tagit bort en vägg i köket har jag fått ett "naket hörn" på murstocken. (se bild) Detta vill jag förstås sätta igen på något vis. Förslag 1 är att med gipsskiva spackel och hörnlist bygga upp ett nytt hörn och sedan sätta väv på hela muren och måla. Väv skall sättas upp i resten av köket också så då blir det lika överallt. Förslag 2 är att med
0 svar · 1,5k läst
J
Jens_H: Den är väl inte helt optimal på färg som inte är täcklasyr. Men om du gör underarbetet bra och slipar ned samt skrapar det som är löst så kommer det att gå jättebra.
3 svar · 8,0k läst
E
ericer: Ett visst läckage är ganska normalt i en trätunna, i alla fall till att börja med. Om du däremot har större läckage efter längre användning så undersök var det läcker. Troligen sprickor mellan trä-stavarna, men det kan även vara kvisthål. Om inte sågspån går så pröva med ett bra silokon som tål stora tempskillnader (om du inte har tunnan uppvärmd året runt dvs). Annars byt
3 svar · 10,2k läst
G
gaia: [citat] ja, här finns det knappt en marknad för putsfärg :). DIN betyder Tysk Industri Norm och jag har för mej att en färg kan kalas silikatfärg när den innehåller mindre än 5%organiska tillsatser. Nu ser man ofta namnet "silikatdispersion" och det finns mer akrylat än vattenglas i färger. Jag letar inte efter en riktig 2 - komponent. Skulle vara riktigt nöjd med färg som verkligen
4 svar · 5,2k läst
N
Neta: [citat] Jag det är så som du säger, jag vill måla baksidan. Rödsprit är alltså det man ska använda, tack för tipset!
3 svar · 6,6k läst
H
Hillevi_: Oh fy tusan så många strykningar alltså, hade hoppats att det skulle räcka med att först grunda och sen en vanlig strykning... Det blir nog lite med jobb än jag hade tänkt mig det här, och tålamodet är det... ehrm... minst sagt "sådär" med! ;-) Får se det som ännu ett sommarprojekt! Tack för ditt svar :-)
2 svar · 8,7k läst
D
danne007: Håller med föregående talare, testa med en värmepistol och skrapa.
6 svar · 5,0k läst
T
tummenmittihanden2: Så här ser huset ut... [bild] [bild]
1 svar · 3,1k läst
Sophie
Sophie: Nej vi har kokat i mindre satser. Som minst 5-6 liter faktiskt för att vi bara saknade lite grann. Jag har följt receptet som finns på Falus egen sida och sen har jag bara gjort det mindre. Mätte med våg så jag fick på grammet rätt för att kunna få samma färg och det har visat sig att det blivit exakt samma varje gång. Koktiden har jag försökt hålla samma men det blir det ju inte
10 svar · 19,8k läst
Raceman
Raceman: Det finns en metod till. Lutning med efterföljande blekning. När luten läggs på blir ytan initialt svagt gul-grön, med den efterföjande blekningen återtar träet den trävita ytan direkt. Faxe har en produkt för detta som de kallar bleklut 1 och 2 (1 vanlig lut och 2 blekmedlet, påförs efter varandra).
4 svar · 4,6k läst
R
RobZombie: [citat] Sprickorna får ni fylla med mer latex. Sen ska fogen målas över. Så det är bara att stryka(måla) taket en gång till.
1 svar · 2,6k läst
L
lajsiiwan: Jag målade med Beckers väggfärg (5) i mitt tak och det är tillräckligt matt för mig. Köpt på Bauhaus dessutom för 500:-/10L :D
5 svar · 4,5k läst
S
sasssyy: japp ett sånt hörnskydd har vi införskaffat.... så då är det bara att köra på det då?? Tack Stefan.. det var kort och koncist... övriga svar beaktas också så klart...alltid kul och lärorikt att få svar på sina "korkade frågor".... Är ju född och uppvuxen i lägenhet med tummen mitt i handen och turen att alltid ha haft bra fastighetsskötare som fixat allt från proppbyten till
5 svar · 10,4k läst
C
Carolin: Jag ska måla en terass och trappa utomhus och undrar vilken sorts färg jag ska använda. Träet är tryckimpregnerat och jag vill ha det vitt.
0 svar · 2,1k läst
J
Jens_H: [citat] Beckers Elegant Lackfärg V är utmärkt för ställytor. Den är inte termoplastiskt den heller..
17 svar · 17,0k läst
J
Jens_H: Det är en kritvit brytbas som man använder för att bryta till ljusa kulörer. Finns ingen NCS på den.
1 svar · 8,0k läst
Linska
Linska: Den finns fortfarande. http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Tak/Nondrop/
1 svar · 5,0k läst
T
Tovelainen: Hej Jag ska måla om i ett rum som förr använts som tvättstuga. Vattnet släpptes ut direkt på golvet och ut genom ett hål i väggen/golvet ... ja, det var innan man började prata om miljöeffekter... Nu har rummet stått oanvänt länge. Jag har just puts-lagat väggarna och ska måla. Vad rekommenderar ni för färg? Tidigare är det en salig blanding på väggarna. Nedre hälften är
0 svar · 2,1k läst
E
ersandgren: stugan är inte så stor! ett rum på ca 20-25 kvadrat och i jämförelse tar nog ännu längre tid att handmålla en skrovlig gammal timmervägg!
5 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.