B
BigGitt: O andra sidan undrar jag vilka garantier lämnas av Nordsjö? Beträffande, glans, UV skydd, mek skydd, skydd mot mögel... Någon som vet?
16 svar · 8,4k läst
·
snickarboden
snickarboden: Tydligen inte helt ovanligt idag med vissa papperstapeter, reklamera men häng inte målaren för det eftersom det kan mycket väl vara lim/tapet som jäklas. /Kent
6 svar · 6,3k läst
C
camelspin: Tjena, Jag har testat den färgen. Den är helt ok till enklare ytor. Om du har stora krav på finishen skulle jag välja en bättre (och dyrare) färg. Det blir lätt flammigt i tak om man inte har bra färg. Skall du måla 80 kvm och det är vardagsrum etc skulle jag välja en annan färg. Jag har kört på Bindoplast 3 och är mycket nöjd med den. Alpinan är helt ok, det bästa med den är
1 svar · 4,4k läst
dalmasen84
dalmasen84: Hej, jag ska sätta upp glasfiberväv i köket och undrar om man behöver vara så grundligt noga med tapeten som setat på tidigare? Syns det igenom väven? Tänker på skarvar osv!!!
0 svar · 1,3k läst
F
fredrik.n: Jag skaffar en diamantslipskiva från Jula, och provkör lite, så får vi se hur det går. Får kanske passa på att skaffa en riktig halvmask som skydd mot allt damm som verkar uppstå vid denna typ av arbete. Återkommer med resultat.
4 svar · 6,6k läst
J
Josh78: Jag och min sambo söker denna tapet som vi såg när vi bodde på Scandic frimurarhotell i Linköping . Vi har sökt massor på nätet och ringt Scandic och frågat men dom visste inte ..?? Vore jättetacksamma om nån av er kunde hjälpa oss . Mvh Johan och Johanna
0 svar · 1,6k läst
·
B
BigGitt: Förr i tiden la man plattorna i vatten över natten och cementerade fast direkt mot färsk betong. Och dom satt fast i 50 år!!!
10 svar · 6,3k läst
cust3000
cust3000: Snyggt jobbat!
5 svar · 14,1k läst
·
cust3000
cust3000: [citat] Oljebaserade har rostskyddande egenskaper, vattenbaserade tvärtom..
10 svar · 9,5k läst
J
Jens Skaarup: Hej Vi er nu næsten færdigen med den udvendige renovering af vort hus i den norlige del af Skåne. Nu er det hoveddørens tur. det er en halvdør med lister i rudemønster. De er sømmet på en ældre dør. de er malet med en blå plastfarve der er stærkt falmet, og der er flager af løs maling i mellemrummene mellem listerne.Nu skal den have ny maling, men hvilken farve. Min hustru vil gerne
0 svar · 1,7k läst
·
F
floydinspace: Så här hade jag gjort: Måla 2 gånger med Renova Isotop. Detta bör blockera genomslag av kvistar och eventuell nikotin. Måla 2 gånger med Caparol Supertäck. Vi har målat våra tak på detta sättet med fint reultat.
1 svar · 2,1k läst
D
Doora: Jag har precis tagit bort tapeten på en vägg med ett slags medel. Nu undrar jag om jag kan måla direkt på väggen även fast det sitter kvar massa klister eller ska jag skrubba bort allt klister med en trasa?
0 svar · 3,4k läst
shieldfire
shieldfire: 1½ - 3 dm breda plank, lagda omlott, målat tidigare. Tidigare ägare hade inte underhållit så det var ohygglans flagade och jag slipade bort allt löst och rengjorde.
10 svar · 4,6k läst
slacker
slacker: Efter lite inside tips från en lackerare så verkar som att det är munstycket som spökar trots allt - Skaffat ett 2.0 och skall prova inom kort. d^_^b
4 svar · 2,1k läst
K
kamy: Tack för alla svar! Det står mellan gult och grönt nu. Den röda har gått bort. För er som är intresserade kan jag säga att den gula (snarare gulbrun kanske) färgen är Gysinges gulockra, den gröna är en kulör från Alcro som de kallar "Kärr" och den röda är Engelsk röd.
5 svar · 26,5k läst
·
F
FRS05: Har frågat om det här innan men jag hittar inte min tråd fastän jag sökt. Så frågan är vilken färg jag skall använda på den här garderobsdörren? Den är någon form av furu historia. Hoppas ni kan se vilken typ av material det är.
0 svar · 2,7k läst
·
Misse
Misse: Tyvärr så får man inte jättestor hjälp av de närliggande husen för det ena är i ljust beige med brunt (i plåt!) och de andra har några slags plattor (eternit?) i vitt.
2 svar · 2,7k läst
L
lajsiiwan: Alcros Skivspackel kan jag rekommendera starkt.. är lite mer gummiaktig i konsistensen och sjunker inte in så mycket som andra jag har testat (Flügger LH och Nordsjö Medium). Jag "skrapar" i spacklet i skarven, lägger på remsan och trycker försiktigt med spackeln så den fastnar men inte trycker ut spacklet på sidorna. Låter det torka och sen spacklar man en liten rygg som sedan torkas
14 svar · 15,0k läst
N
nilton: Har byggt en lekstuga som målas på utsidan. På insidan är inte väggarna klädda med någon panel, utan stomme och den hyvlade sidan av klädseln syns. Kan jag måla även insidan/baksidan på klädseln eller blir det för tätt för träet (=ruttnar)?? Någon särskild färg som rekommenderas, som inte kritar? mvh Jonas
0 svar · 2,6k läst
pokergirl
pokergirl: [citat] Snyggt!
8 svar · 5,1k läst
J
Jan-Å: Rost tycker jag är enklast att få bort med slipskiva på vinkelslip om det är plana ytor. Annars stålborste på vinkelslip för runda eller andra knepiga ställen.
3 svar · 1,9k läst
N
nemlan: Uj, ruggigt släpljus! Ska du måla med en helmatt väggfärg - köp en grön Finlon rulle. De håller inte så mycket färg, så doppa ofta för att få jämna överlappningar. Tänk också på att inte gå tillbaka och bättra medan färgen torkar.
8 svar · 6,8k läst
N
nemlan: Färg kan ruttna om den blivit nedsmutsad vid tidigare användning. Det var lite synd att du målade över färgen med ny, istället för att låta den spyaluktande(?) färgen härda ut och vädra ordentligt. Med ytterligare ett lager färg kan det ta ännu längre tid, men låt det vädras ordentligt över sommaren så passerar det nog.
4 svar · 10,8k läst
K
karin_h: Oavsett vilken färg du använder ska du tvätta rent, skrapa bort lös färg och kanske också slipa lite för att få matt yta. Vet inte hur linoljefärg fäster på olika plaster, har blivit mycket flagor när vi målat den på fasad som varit målad med akrylatfärg. Gnugga den befintliga färgen med rödsprit, verkar den lösa sig så är det akrylat.
4 svar · 11,3k läst
N
Neta: Okej, tack. Synd att jag inte tog den på väggarna istället för S-0502-Y. Hoppas det blir bra ändå när möblerna kommer på plats, tycker det är för gul nu i ett omöblerat rum.
2 svar · 3,3k läst
K
Kurtivan: Rusta.
1 svar · 2,9k läst
·
K
1 svar · 2,9k läst
·
K
kalubah: Måste måla ett par hundra meter list och såg att de rear ut den här färgsprutan: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133294280 Jag har inga större förväntningar på kvaliten men för det priset gör det inget om jag måste slänga den när jag är klar. Kommer det att bli ett ok resultat om jag lägger upp alla lister utomhus och kör järnet? Tänkte köra 1 lager grund och
0 svar · 3,1k läst
N
Niclas Jonsson: Du kan putsa väggen med putsbruk, för att snygga till den. Använd inte spackel. En putsad källarvägg ska det vara lite liv i så var inte orolig om du är oerfaren. Tuta och kör bara. Sen målar du 2 ggr.
1 svar · 2,7k läst
M
Marelm: Hej! Vårt hus är ett typiskt 50-talshus med hög grundsockel. Originalfärgen var senapsgul men huset var rött när vi köpte det. Nu ska vi måla om men kan inte bestämma oss för om vi ska behålla den röda fasadfärgen med kanske ljusgrå eller vita knutar och foder, eller om vi ska byta helt till en varm, ljusgrå med vitt och kanske engelskt rött på snickerierna. Både rött och
0 svar · 2,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Se bara till att skivorna är vattenfast limmade. Det brukar de vara.
3 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.