Färg, Måla & Tapetsera
Jens_H: Du ska använda en plåtfasadfärg. Testa först att se om färgen fäster ordentligt utan primer, det tror jag den gör. Om inte så använd en metallprimer först. Glöm inte att tvätta den ordentligt först.
OHE: Haha, om färgen är möglig ger den ifrån sig en högst otrevlig odör. Om du inte hittar näsa så hittar du den definitivt om du stoppar ner huvudet i en hink möglig färg.
Jan-Å: Jag använde en svart färg gjord för metall, samma som på röret som brevlådan sitter på och som jag målade cykelstället med.
Jens_H: Tror inte du kan hitta en "vanlig" golvfärg som är färdighärdad fortare än 2 veckor. Det finns ju 2-komponentsfärg, men där uppnås maximal slitstyrka först efter ca 7 dygn. Och det är ju lite överkurs att använda sådant i ett boningshus. Vad gäller bonusfråga - Använd en golvfog för att fylla ut springorna.
Carolin: Vi har isolerat huset med mineralull och putsat med tjockputs och undrar vilken typ av färg som är bra? Jag undrar även vilket färgnummer vi ska välja om vi vill ha ett vitt hus?
Raceman: [citat] Nja, det är skillnad på målartvätt och målartvätt. Gammal klassisk målartvätt, (som jag antar att du menar) måste man efterskölja, annars fäster inte färgen.
nemlan: Slamfärg är vackert, "har karaktär", är lättanvänt, men kräver tätt underhåll. Svårt att måla över med något annat om du vill byta. Erbjuder ingen "fuktspärr" eller liknande utan träet får "självventilera". Oljefärg är också snyggt, tämligen blankt till att börja med, patineras efter några år av s.k. kritning som gör att kulören ser blekare ut. Krackelerar naturligt
meckis: Ahh.. då är det som vanligt, underarbete är A-O :) har slipat det trärent nu, så det blir grundning mellanslipning o färdigmålning! No more flagande färg :D
lajsiiwan: Gör så gott ni kan med att lappa tror jag. Som Sambuccashake skrev så tittar man i regel aldrig upp i taket..
_chrille_: Brukar ta en typ blad kniv och skär längs med en stållinjal. (ibland skär jag några gånger i samma spår) sedan kan man försiktigt knäcka till den bit som ska bort....och skär sedan igenom så pappen på baksidan skärs av... riktigt 100% får man nog aldrig det. Efter åt brukar man ta en kniven och skära bort så man får en försänkning som man lägger i med spackel sen. Man får
Sommartorparn: Visst är det svartmögel. Pröva skura bort med vatten och diskmedel eller något mögeltvättmedel. Kolla Folksams test vilka som fått bra betyg. http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2010/mogeltvatt Ofta kan man behöva låta medlet verka en stund så är det sedan lättare att få bort prickarna.
Byggherre: Hej, jag har också Teknos Tranemo och har fått den vita efter NCS. (NCS 0500-N Vit) Det ni kanske ska tänka på (nu kanske ni redan har bestämt er) är att hålla er i samma färgskala. Det låter som om den vita som ni kallar Vitt vitt inte går i Y-skalan utan N, och då kanske man bör välja en grå som ligger i N. Annars upplever jag att det finns risk för att det "skär" sig. Men det
ölk: tackar för svaret jens H!!! Är detta ngn slags grundfärg? Och är det kanske normalt för så pass gamla radiatorer att dom rostar som värst kring luftnippeln? Tror dom är i från 70 talet ngn gång........
Raceman: Täckfärg utan grundning brukar leda till frägsläpp förr eller senare, speciellt för akrylat. Att grunda över täckfärgen är bortkastat, likaså att lacka flera nya lager. Det bästa är att ta bort nuvarande färgskikt på något sätt.
johan5588: Hejsan! Har en murad spiskåpa i köket på en bergmansgård från 1880-tal i dalarna. Nu behöver den målas om och söker en lämplig färg som passar Vilken typ av färg ska använas ? -Bör vara vit och matt, som ej spricker Tacksam för alla svar! d^_^b /Johan
BigGitt: Och hur tillverkar man medicin mot huvudverk? Jag använder provade produkter. Och från och med nu ska tillsätta antimögel medel!
RobZombie: [citat] Takfärg fäster på det mesta så det är inte det som är problemet. Jag testade mig fram i en gammal tvättstuga för några år sen när jag snabbt ville fräscha upp kaklet lite. Målade upp några ytor med lite olika färger och efter några dagars torktid testade jag att skrapa med nageln. Alla färger utom takfärgen gick att skrapa av. Så fäster gör det. Problemet är som sagt
Jens_H: [citat] Det är ett vävlim eller ett combilim du ska använda till tapeten. Microlit går också bra att sätta med ett combilim. Räcker alltså med en sort!
lajsiiwan: Om man ska tro guiden där så kan man ha den för utomhusbruk så vatten ska den tåla. Man får lov att använda den att putsa upp i våtutrymmen med osv. Den blir vit när den är helt torr och funkar helt klart att ha som färdig vägg även om den gnider av sig när man rör den.
Tiofingers-Perra: Nja, limmar man ordentligt, så fyller limmet ut skarven.Har därför aldrig spacklat en sådan skarv.
Gurravasa: [citat] Det kan du om du går till rätt affär. Yrkesbutikerna är säkraste tipset. Ibland kan man dock bli lite besviken på resultatet när man försöker läsa av kulörer från olika saker. Det kan bero på att färgen man uppfattar att en pryl har egentligen är en kombination av färger. Sen kan glans och metalliska skimmer också ställa till det. Ofta är det lika bra att ta fram
ÅsaPåsa: Hej Jens, Det blir vit pärlspont, s-0500-n. Men tro mig, när jag målat upp en hel vägg med den nya färgen så syns det. På färgaffären sa de som du och ingen önskar mer än jag att det vore sant. Men, resultatet ser fortfarande plastigt ut. Kan bara jämföra med tidigare målade ytor och känslan är inte densamma. Kanske är jag överkänslig =)
Nimajneb: För familjefridens skull skulle jag testat av o fråga på målarforumet
v-g: Undrar om inte kostnaden med ROT blir ungefär samma som EC om man bredspacklar hela skiten. Spackel är ju inte så dyrt precis. Kan ju inte ta mer än en dag max om man gör grunden själv. Resultatet lär ju bli 10x iaf.
husdrommaren: Hej, Tackar för svaret :) Nu har vi en hum om vilken prisnivå det ligger på. Mvh
jacoblo33: Tack för svaren! Tänkte snarare om det blir billigare att bredspackla och måla allt eller att sätta upp väven och måla. Totalt rör det sig om ungefär 50kvm väggyta... I taket finns det sprickor men ser inte hemskt ut, så snarare en fråga om det är värt det. Tror det är ungefär 30 kvadratmeter tak som behöver täckas med microliten och målas i så fall. Någon aning vad målare
Jens_H: [citat] Var hittar du fasadfärg av god kvalitet till det priset?