19 840 läst ·
10 svar
20k läst
10 svar
Bra eller dålig slamfärg.
Hej, jag skall måla om några hus som tidigare varit målade med slamfärg så naturligtvis väljar jag detta alternativ igen.
Det jag nu undrar är om någon använt något av följande färgalternativ och då har något att säga om kvaliteten hos dessa:
Rusta Rödfärg Klassisk 129,- / 10 lit
Beijer Domestic Rödfärg 149,- / 10 lit
Beijer Falurödfärg 349,- / 10 lit
Swedol Tranemo Rödfärg 175,- / 10 lit
Biltema Rödfärg 169,- / 10 lit
Någon som har erfarenhet av dessa och som vill dela med sej av för och nackdelar så vore jag glad.
Eftersom jag kommer att behöva kanske 100 lit så är ju priset i viss mån också avgörande.
Soliga målarhälsningar
Tage W.
Det jag nu undrar är om någon använt något av följande färgalternativ och då har något att säga om kvaliteten hos dessa:
Rusta Rödfärg Klassisk 129,- / 10 lit
Beijer Domestic Rödfärg 149,- / 10 lit
Beijer Falurödfärg 349,- / 10 lit
Swedol Tranemo Rödfärg 175,- / 10 lit
Biltema Rödfärg 169,- / 10 lit
Någon som har erfarenhet av dessa och som vill dela med sej av för och nackdelar så vore jag glad.
Eftersom jag kommer att behöva kanske 100 lit så är ju priset i viss mån också avgörande.
Soliga målarhälsningar
Tage W.
Redigerat av moderator:
Du får väl den klassiska Falu rödfärgen för 199 kr/ 10 liter på bl a Bauhaus.
Det är den enda jag har provat.
Jag vet att det är skillnad, det finns betydligt sämre rödfärger än Falus, men jag vet tyvärr inte vilka, kan säkert finnas de som är bättre också förstås.
Det är den enda jag har provat.
Jag vet att det är skillnad, det finns betydligt sämre rödfärger än Falus, men jag vet tyvärr inte vilka, kan säkert finnas de som är bättre också förstås.
Det är större skillnad än man tror. För ett antal år sedan fick många kalla sina färger Falu-rödfärg men numera är det bara ett eller ett par kokerier som får använda det namnet. Jag skulle inte chansa och ta någon kopia eftersom prisskillnaden är så liten
Är det verkligen ett definitivt kvalitetstecken att det heter falu-rödfärg dock? Det säger väl bara att pigmentet är från Falu koppargruva, inget annat?skogstomten skrev:
Den färgen jag använde senast var gjord i Värnamo men jag hittar inte någon sådan numera. Jag målade då en del nytt virke och en del gammalt, det var 2003 och ser fortfarande väldigt bra ut.
Skulle jag få tag på en färg som håller sej lika bra skulle jag vara nöjd.
Har läst en del goda omdömen om Tranemo-färgen, alternativet kunde ju vara att koka själv men ingredienserna brukar nog kosta en del och så vill den hemkokade ha en tendens att färga av sej mera.
Tack för Era synpunkter, mera erfarenheter tas dock emot med tacksamhet.
Soliga Ålandshälsningar
Tage W.
Skulle jag få tag på en färg som håller sej lika bra skulle jag vara nöjd.
Har läst en del goda omdömen om Tranemo-färgen, alternativet kunde ju vara att koka själv men ingredienserna brukar nog kosta en del och så vill den hemkokade ha en tendens att färga av sej mera.
Tack för Era synpunkter, mera erfarenheter tas dock emot med tacksamhet.
Soliga Ålandshälsningar
Tage W.
Ja lätt är det ju att handla på Gysinge men billigast är det knappast.
De tar 2600 kr för 20 kilo falu ljus pigment. Om man köper direkt från Falu kostar en säck 1800 kr. Där handlade vi förra sommaren och det var inte alls krångligt. Man kan inte hitta det på deras hemsida dock utan måste ringa dit och beställa. Frakten gick på 122 kronor.
De andra ingredienserna är inte heller svåra att få tag på. Mjöl kan man köpa i vanlig mataffär och järnvitriol finns på alla färgaffärer idag. Jag hade definitivt kokat själv om jag skulle ha så mycket. Vi har nyss målat vårt hus med falu ljus som vi kokt själv och den färgar inte av sig. Den r dessutom mycket lättare att stryka ut än den man köper på 10-liters spannar och den täcker bättre.
När jag köpte för ett år sedan köpte jag järnvitriol via Qvarnarps byggnadsvård för det var billigast.
Det blir betydligt billigare per liter att koka själv och det är en liten arbetsinsats man gör för att spara rätt mycket pengar.
De andra ingredienserna är inte heller svåra att få tag på. Mjöl kan man köpa i vanlig mataffär och järnvitriol finns på alla färgaffärer idag. Jag hade definitivt kokat själv om jag skulle ha så mycket. Vi har nyss målat vårt hus med falu ljus som vi kokt själv och den färgar inte av sig. Den r dessutom mycket lättare att stryka ut än den man köper på 10-liters spannar och den täcker bättre.
När jag köpte för ett år sedan köpte jag järnvitriol via Qvarnarps byggnadsvård för det var billigast.
Det blir betydligt billigare per liter att koka själv och det är en liten arbetsinsats man gör för att spara rätt mycket pengar.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Nej vi har kokat i mindre satser. Som minst 5-6 liter faktiskt för att vi bara saknade lite grann. Jag har följt receptet som finns på Falus egen sida och sen har jag bara gjort det mindre. Mätte med våg så jag fick på grammet rätt för att kunna få samma färg och det har visat sig att det blivit exakt samma varje gång. Koktiden har jag försökt hålla samma men det blir det ju inte exakt.
Vi provade till och med en gång att koka efter Gysinges recept som har 4 timmars koktid mer än Falus och helt andra proportioner på pigment och järnvitriol. Ändå är det ingen skillnad alls på den färdiga färgen vad gäller nyansen. Med andra ord tror jag inte man behöver vara alls så orolig för att få olika nyanser som man är.
Vi provade till och med en gång att koka efter Gysinges recept som har 4 timmars koktid mer än Falus och helt andra proportioner på pigment och järnvitriol. Ändå är det ingen skillnad alls på den färdiga färgen vad gäller nyansen. Med andra ord tror jag inte man behöver vara alls så orolig för att få olika nyanser som man är.
Klicka här för att svara