Hej!

Helt ny på detta med hemmafix men håller på att lära mig bit för bit... jag målade sambons sommarstugas kök förra sommaren.. blev grymt nöjd med tanke på att det var första gången jag höll i en målarpensel..DOCK var det en sak jag inte lyckades med.

Det går ut en liten vägg mot vardagsrummet så det bildas ett hörn/en gavel ... hörnet där har liksom spruckit i underlaget. Jag spacklade över så gott det gick och det såg bra ut till en början men sprack ganska snart upp igen.

Hur ska man fixa det så att det inte ser så ila ut...Sambons pappa köpte "ett hörn" i alluminium som vi funderar på att sätta dit och sen spackla över och måla så att det liksom "håller ihop" och ser helt ut men jag vet inte.

Har googlat men eftersom jag är sååå grön på detta så vet jag inte ens vad jag ska googla på, vet ju inte vilka termer jag ska söka på och jag hittade MASSOR om hur man fixar hörn på ytterväggar.

Tänkte att ni kloka människor kanske kan komma med tips. Om ni nu begriper vad det är jag behöver hjäp med:S

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18016.aspx den här använde jag i hörn som har glipor och runt fönster för att täta ojämnheter och funkade bra, rätt eller fel vet jag inte men i mitt fall så blev det bättre .
Höll själv i målarpenseln för första gången förra veckan. ;)

Förmodar att väggen är putsad? Eller?? Om det spricker för att kåken rör sej blir det svårare men jag har annars knackat bort den lösa putsen och putsat om hörnet. Aluminiumhörnet är till för gipsade hörn när man spacklar tror jag men kanske funkar i andra fall också, jag använde det inte.
Jag skulle inte använda ett Byggmaxlim till att fixa till hörn, "alltiett" är i min värld dåligt på allt, använd en riktig mjukfog gjord för att ta upp rörelser i skarvar i så fall.
Är hörnet av skivor (gips?mdf? etc) kanske latexfog kan fungera, eller så får man ta ner skivorna, regla om fast bättre och sätta dit skivor igen.

Det är ju en sommarstuga och det är ett "utåthörn" så massa "alltiett-massa" funkar nog inte ändå, hade varit skillnad om det vore ett "utåthörn".. det är oisolerat så jag vet faktiskt inte hur det funkar med skivor och så.. känns som överkurs att plocka ner sånt o fixa.

Det har väl spruckit för att kåken har "satt sig" så att säga.. har fått tipset på andra ställen att ta en alu-list och skruva fast och sen ta finspackel över och sen måla..... låter det helt korkat eller?

Du ska ha ett hörnskydd som du limmar upp sen spacklar in.
hs.jpg

japp ett sånt hörnskydd har vi införskaffat.... så då är det bara att köra på det då?? Tack Stefan.. det var kort och koncist... övriga svar beaktas också så klart...alltid kul och lärorikt att få svar på sina "korkade frågor"....

Är ju född och uppvuxen i lägenhet med tummen mitt i handen och turen att alltid ha haft bra fastighetsskötare som fixat allt från proppbyten till gardinstänger *ASG* Tur att man är lättlärd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.