Vi har nyligen köpt hus och har ett rätt slitet staket att måla om. Efter att ha skrapat och tvättat så är större delen av staket och stolpar fortfarande vita, men med en del rent trä.

Nu finns det en väldig massa olika sorters färg att välja mellan, tex har ByggMax på sin websida:
* Grundolja färglös
* Oljefärg Bas Vit
* Täcklasyr Bas Vit
* Trägrund Vit
* UteAkrylat Bas Vit
* Utelasyr Bas Färglös

Och jag lyckas verkligen inte inse vilka av dessa som bör användas i system.

Jag förmodar att jag borde grunda de delar vi skrapat till trä, och sedan måla allt. Men vilken grund och vilken färg bör jag använda??

Vissa delar av tomten behöver staketet även kompletteras. Jag hittar flera åsikter beträffande vilket trä som ska användas för staket, tryckt, eller vanligt vitt. Kan man sammanfatta det så att det tryckta håller något bättre men bör inte målas de första åren? Isåfall känns vanligt vitt trä som vi direkt grundar och målar som en rimlig lösning...

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Ett staket hade jag målat med grundolja på det trärena och ändträn sedan täcklasyr. En täcklasyr behöver man inte skrapa av och det flagar inte som en oljefärg/fönsterfärg gör. Det är bara att borsta av den gamla färgen när det är dags att måla på nytt igen.

Går täcklasyren att använda oavsett vilken färg som använts innan? Den tidigare färgen känns väldigt tät och på ett par ställen gick det att dra bort flera centimeter långa remsor av färgen... det kändes mer som plast än som färg.

Den är väl inte helt optimal på färg som inte är täcklasyr. Men om du gör underarbetet bra och slipar ned samt skrapar det som är löst så kommer det att gå jättebra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.