nr1/ DIN 18363 2.4.1 tillåter max 5% inblandning av organiska tillsatser.
nr2/ DIN 18363 2.4.6 vilka mängder tillåter man då ????????

kan inte hitta fullständig text av detta standard men upptäckte att Tyskland och Danmark använder oftast nr1... medan svenska silikatfärger anges följa nr 2/ där sista ciffran "1" är utbytt till "6" .
Kan det betyda att man tillåter mer än 5% akrylat inblandning i svensk silikatfärg?

Ska snart välja färg och nu blev jag helt förvirrad.... och hatar akrylatfärg på puts!
Kan någon upplysa mej?
gaia

Är det en ren silikatfärg så är det inte något akrylat alls inblandat. Titta på burkarnas innehållsförteckning vilka bindemedel som finns i burken.

Jag kan inte hjälpa dig att välja, men titta på Caparol. De har väldigt många bra produkter för puts. De slår många på näsan med sina produkter för putsade ytor utomhus.

"Riktig" silikatfärg säljs inte i Sverige, vad jag vet. Ska finnas ett par tyska märken som är de bästa....

Jens_H skrev:
ju jag har tittat på caparols silitol fasadfärg med silikat som bindemedel som innehåller bara 1-5 silikat och utvecklar tjock svart rök vid brand .... fast dom deklarerar att det finns mindre än 5 %organiska tillsatser .... vad ska man tro?
Jag letar efter en silikatfärg som binder till underlaget och inte lägger sej som en hinna.
Misstänker att DIN nr skulle hjälpa mej att välja om jag visste vad det står i texten
gaia

Redigerat av moderator:
Niclas Jonsson skrev:
"Riktig" silikatfärg säljs inte i Sverige, vad jag vet. Ska finnas ett par tyska märken som är de bästa....
ja, här finns det knappt en marknad för putsfärg :). DIN betyder Tysk Industri Norm och jag har för mej att en färg kan kalas silikatfärg när den innehåller mindre än 5%organiska tillsatser.
Nu ser man ofta namnet "silikatdispersion" och det finns mer akrylat än vattenglas i färger.

Jag letar inte efter en riktig 2 - komponent. Skulle vara riktigt nöjd med färg som verkligen har bara 5% tillsatser och binder kemiskt till underlaget ..... inte tvärtom - en akrylatfärg med bara 5% tillsats av vattenglas. Tyvärr finns det ingen detalierad innehållslista på färgburkar och DIN nr i beskrivningar varierar .... jag är helt vilse ....
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.