Färg, Måla & Tapetsera
zsimpey: det kan jag inte uttala mig om, men eu regler osv har väl gjort att det mesta bra i färgen försvunnit från svenska marknaden. eller? det får vara ditt konstaterande ovan, då det inte verkar vara en fråga.
Byggtagen: Tack för ditt svar!! Ska göra så!!
Jens_H: När du målar med Falu Rödfärg så börjar du måla alla detaljer som inte ska målas med slamfärgen. Lättare att torka bort spill då. Förslagsvis så maskerar du innan du målar med en mindre pensel, då sölar du minst. Att måla detaljer och övergångar tar tid om man vill ha det snyggt, maskeringstejp är en riktigt bra vän i såna lägen. Icke att förakta! Välj tejp efter hur
Jens_H: Har aldrig handlat därifrån... Är inte riktigt säker på att det blir så billigt som du tror. Om du jämför Cole & Son priserna med här i Sverige så är det inte jättemycket som skiljer. Du får betala runt 600:- rulle om du beställer därifrån. Exakt samma rulle här hemma i butik är inte mycket dyrare. När vi beställer tapeter från England så tar det 5-10 arbetsdagar innan vi
Jens_H: Om murstocken är putsad så skulle jag föreslå en svart putsfärg. Är den inklädd i trä så skulle det ju kunna fungera, men det blir nog svårt att få fäste på hyvlad bastupanel. Slamfärg behöver ju en grov yta för att fästa bra.
Michailoff: Beror lite på vilken färgtyp du använder. och vilken temperatur/luftfuktighet det blir inatt. Problemet är om färgen inte torkar innan fukt/kyla kommer under natten så avstannar torkningen och kommer igång så fort det blir varmt igen. Om det då kommer regn på färgen är det ju kört. Kolla även med fuktmätare (finns billiga och bra för 150-200 kr) at fukthalten håller sig under 15%
MathiasS: Skippa färghandlaren denna gång och ring till kundtjänst på Alcro. Där ber du att få prata med en tekniker. Dom har örnkoll. Vanliga kundtjänst kunde inte hjälpa mig, färgteknikern kunde.
pokergirl: Tackar för tips och råd, nu har vi några fler märken att kolla upp!
BigGitt: [citat] Du menar 60 liter per gång? Jag har mycket svårt att tro att man klarar 6m/1liter. Sugande trä. Har sett att folk använde på Älvsbyhus forum till mindre hus (ca 120 kvm) circa 100 liter för 2 strykningar... Undrar vad som är rätt...
anders71: Tack Michailoff! Det skulle kunna vara så och det inte vore för att jag kan låsa beteendet till en viss batch. Jag känner igen det på din beskrivning. Tjockare färg - länge torktid, evaporerande "vad-det-nu-är-som-evaporerar" osv men en batch har varit vit genom processen medans den andra flammar till i (piss)gult innan den vitnar. Skrämde ärligt talat skiten ur mig. Butiken tog
bygga_bo: Kolla http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/121331-vaegg-som-ser-ut-som-betong.html
Marlen Eskilsson: Jag känner allt igen dig. Välkommen tillbaka! Ser fram emot fler av dina goda råd om målning och tapetsering.
Michailoff: Att det finns så många mini-Ernst som gillar linoljefärg...;) Jag har använt Caparol Fasadgrund LF och Fönsterfärg LF. Funkade kanon för mig i alla fall!
Michailoff: En Easy-uptapet är nästan alltid rullad så att du kan lägga den i ett papp-tråg på golvet och dra upp den eller fästa tapeten upptill och sen dra ner rullen mot golvet om du vill hålla rullen i handen. Alltså tvärt emot hur den är på din bild.
Michailoff: Varför grunda väggen om det bara sitter ett lager tapet? Isolering gör man ju om tapeten är starkt sugande eller om den inte sitter fast som den ska. Och ska det bli bra behöver du spackla skarvarna också, inte bara hyvla/slipa dom. Men EC är inte avsedd för det som du skriver om, möjligen om det vore en kraftig strukturtapet.
elsie: Har köpt en spegel med träram, grönmålad och lackad. Vill måla ramen vit istället. Har provat att sandpappra bort det översta lagret lack men ser/känner ingen skillnad...har lacken försvunnit tro? Eller är det slipmaskin som gäller? Ska det inte kännas lite "grövre" när man sandpapprat? Grundmåla först?
Jens_H: Det blir till att grunda, men först får du ta fram en stålborste och borsta ner det värsta av falufärgen.
Norrsundet: Hej, Dags att måla min nybyggda stuga. Jag tittar på att köra grundolja+grundfärg+2xakrylatfärg. De färger som jag har tittat på är Alcro bestå, Beckers perfekt eller Demidekk men jag undrar om vad man kan få ner dem i pris per 10/l. Branschen är ju uppbyggd på rabatter samt att "top" produktlinjen endast säljs i fackbutiker och därför svåra a googla fram priser på. Att snacka
Jens_H: Det är läge att måla på med en spärrfärg eller binder ja. Det är det även om det är gammal tapet som sitter på gipsskivor. Inte roligt att behöva skrapa ner spackel för att det bubblar sig när man väl börjat.
Jens_H: Skulle nog föreslå att du målar med Demidekk Ultimate... Inte en ren akrylat utan luftspalt.
lajsiiwan: [citat] Ja, Alcros Miltex Vit/Bas A är riktigt vit. Målar med den på jobbet alltid :cool:
nemlan: [citat] Helt rätt. Första skiktet låser, det andra spärrar. Låt dem torka övernatt mellan strykningarna. Sen är det ju klart, vissa furupaneler vill inte bli vitmålade hur man än bär sig åt.
nybyggd: [citat] p,s blanda bara inte våtspackel eller liknande då blir det hårt att slipa
nybyggd: jag gissar på att det är en vinyl tapet i köket,den ska du inte måla på kan bli genomslag. riv ner och sätt mikrolit och sen måla istället.
daizy: Ååh, vad bra.. Då behöver jag inte måla fler varv. :-) Härligt!
Sofie_A: [citat] Ja fast så blir det ju alltid, alla vill ha sin del av kakan. Av till exempel momssänkningen på böcker och tidningar syns inte ett spår längre eftersom att priserna eftersom höjts istället och momssänkningen blev istället en inkomsthöjning för förlagen.
Jens_H: [citat] Till staket och pelare = ytor där man målar alla sidor, använder man för bästa hållbarhet en fönsterfärg eller en täcklasyr. Kort och gott en alkydoljefärg, gör naturligtvis inget om den är vattenburen. Först ska du se till att allt löst är bortskrapat/borstat. Därefter grundoljar du trärena ytor och sedan vått-i-vått grundmålar. Självklart så gör det inget om du