Byggahus.se

easy up lr?

1. L
    Medlem · södermanland · 2 inlägg

lilljimmy

Medlem
    Hej! jag ska försöka ge mig på och tapetsera för första gången... men det har skitit sig innan jag ens börjat, jag har köpt en medaljong tapet (struktur) på rusta och jag vet inte om det är easy up tapet lr vanlig papperstapet... så här står det i uppsättningsanvisnigen på denna tapet

Underlag: underlaget skall vara torrt,rent och lätt sugande. Gammal färg och tapet som inte sitter fast måste tas bort. Ojämna ytor skall spacklas jämna. putsade släta ytor skall förlimmas. starkt sugande underlag målas med grundfärg. Blanka ytor göres rena med målarsoda enl. fabrikantens anvisning. Vid mycket stora färgskillnader i underlaget bör grundmålning ske. Vid nedtagning av tapeten drag ned hela våden i ett skikt. Bottenskiktet som då sitter kvar på väggen är en bra grund för nästa tapet.

Klister: Vävlim eller Pulverklister för strukturtapet.

Någon som blir klok på det här? ska man limma på väggen lr tapeten???

2. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    Vävlim lägger man ändå inte på tapeten eller? Men konstigt att det står bägge. Skulle satsat på att limma på väggen och sätta upp tapeten.

3. B
    Medlem · 443 inlägg

Bergling

Medlem
    Normalt är ju tapeter märkta med symboler för hur de skall hanteras. Kolla på dessa.

4. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Det låter som att det är en vinyltapet, dom är spaltbara vilket beskrivs i uppsättningsanvisningen. Spaltbar innebär att när man tar ned tapeten så kan man bara dra ned yttersta lagret medan pappret sitter kvar.

Du ska använda vävlim och limma på tapeten. Vik ihop tapeten och låt svälla i ca 4 minuter. Sedan är det bara att hänga upp den kant i kant. Inget överlapp.

5. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    Vinyltapet med pappersbaksida - Klistra på tapeten
    Vinyltapet med vävbaksida - Klistra på väggen

Men högst sannolikt att de är pappersbaksida (Rusta)...

6. L
    Medlem · södermanland · 2 inlägg

lilljimmy

Medlem
    Dom ända symbolerna som finns på rullen är att den är tvättbar, spaltbar, och har god ljussäkerhet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.