Hej alla

Jag har ett liten undran. Det är så att jag precis målat om husfasaden och har nu kommit till undersidan av altantaket. När jag nu skurar det, som jag trodde var obehandlad furu, liksom lossnar det som en hinna av vad jag tror är en blandning av trä och någon form av impregnering (olja eller liknande). Lite samma känsla som när man slipar en oljad bänkskiva. Det blir som korvar som lossnar (se bild).

Min fråga är enkel. Hur gör jag? Måste jag fortsätta tvätta (vilket var både tungt och tidsödande), ska jag slipa rent eller kan jag bara måla utan förbehandling? Det ska tilläggas att det är en viss utbredning av svartmögel som jag ju gärna vill ha bort. Räcker det till exempel att tvätta/slipa där jag visuellt ser möglet? Kan ordna fler bilder om det behövs.

Jag målar med Beckers Perfekt akrylat om det har någon betydelse.

Tusen tack på förhand

• resized_IMG_0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • resized_IMG_0062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen någon form av lasyr som det är behadlat med tidigare.

När du fått bort allt som sitter löst, grundar du taket med samma grundfärg som du använde till färdigfärgen på fasaden, alltså Beckers Perfekt Grundfärg. När det är gjort så rekommenderar jag dig att måla med Beckers Perfekt Fönsterfärg. Anledningen till detta är att du kommer måla balkarna hela vägen runt och då kommer inte en ren akrylatfärg hålla länge.

Tack för tipset Jens. Hur noga behöver jag vara med borttagandet av lasyren tycker du? När jag tvättade kändes det som ett evighetsjobb. Hur mycket jag än skrubbade, så lossnade det bara mer. Skulle du tvätta eller slipa?

Jag kommer endast måla tre utav sidorna, då taket ligger dikt mot ovansidan av bjälkarna. Rekommenderar du ändå att använda fönsterfärg?

Ta bara bort allt som sitter löst, oftast brukar det räcka med en stålborste.

Jo, jag såg att du endast kommer måla tre av sidorna, men den sidan ligger ju överst och har taket vilande mot sig. Tycker helt klart att du ska använda fönsterfärg eller någon annan alkydoljefärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.