3 882 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
måla på gammal ekvägg tjärad och rödfärgad
Har ett gammalt hus av skiftesverkstyp i grunden. Detta är sedan tidigare utbyggt där en av de gamla ytterväggarna då blev innervägg. Den var täckt med tretexskiva och tapet som jag nu tagit bort. Den gamla ytterväggen är fin och vill gärna ha den "blottad". Problemet är att den från början varit tjärad och dessutom falurödfärgad. Båda dessa behandlingar sitter kvar om än slitna. Men färgar av sig när man rör den. Tjäran är riktigt torr men rödfärgen släpper. Eftersom den är en vägg i sovrum vill jag på nåt sätt "konservera" den för att kunna måla den i en annan kulör. Men vad??? Har provat på en bit över dörrposten med linoljefärg direkt, men det blir inte bra. Tips på behandling?
Börja med att borsta/skrapa av all rödfärg sedan tvätta noga. Efter det grundar du med en grundfärg för trä inomhus där bindemedlet är alkydolja. Efter det kan du måla den i vilken kulör du vill.
Kom ihåg att borstning och tvätt är A Och O i detta projekt. Slarvar du här så kommer slutresultatet inte att bli fullgott.
Kom ihåg att borstning och tvätt är A Och O i detta projekt. Slarvar du här så kommer slutresultatet inte att bli fullgott.
Då är det kört. Finns inte en chans att få den ren från tjära som suttit i 150 år. Och inte vill jag det heller. Då kommer väggen förstöras.
Inte så kul med slamfärg i ett sovrum. Får bli en ny panel utanpå istället, så blir väggen och historian orörd.
Klicka här för att svara