15 232 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Måla furudörrar
Medlem
· Västernorrland
· 5 inlägg
Hej,
Jag håller på att försöka måla om furudörrar som är ca 40 år gamla men får bara problem hela tiden. Dörrarna är slipade tvättade med målartvätt, lätt slipade igen och avtorkade med etanol, men det är fortfarande skit som tränger igenom grundfärgen och lämnar gulorangea smutsränder och på vissa ställen i form av hela ytor som är smutsiga.
Vad ska jag göra för att bli av med skiten? Gå över på lacknafta och oljebaserat?
Tacksam för svar -funderar på att bränna ner dom.
Jag håller på att försöka måla om furudörrar som är ca 40 år gamla men får bara problem hela tiden. Dörrarna är slipade tvättade med målartvätt, lätt slipade igen och avtorkade med etanol, men det är fortfarande skit som tränger igenom grundfärgen och lämnar gulorangea smutsränder och på vissa ställen i form av hela ytor som är smutsiga.
Vad ska jag göra för att bli av med skiten? Gå över på lacknafta och oljebaserat?
Tacksam för svar -funderar på att bränna ner dom.
Gammal furu släpper igenom gult, ja. Man behöver måla ett spärrskikt med shellack eller spärrfärg (sån man anävnder när folk har rökt inne tex). Det är alltså inte "skit" utan kommer från trät, just för att du varit så duktig och fått bort all "skit".
Spärrfärg finns numera även vattenbaserad. Den ska torka/härda minst 24 timmar och kommer då att gulna lite, men släpper inget vidare till nästa skikt. Minns inte märket, mer än att jag köpte min på Colorama och målade bastupenalen i vardagsrumstaket med, klarade mig med två färglager istället för 4 som behövdes i sovrummet.
Spärrfärg finns numera även vattenbaserad. Den ska torka/härda minst 24 timmar och kommer då att gulna lite, men släpper inget vidare till nästa skikt. Minns inte märket, mer än att jag köpte min på Colorama och målade bastupenalen i vardagsrumstaket med, klarade mig med två färglager istället för 4 som behövdes i sovrummet.
Medlem
· Västernorrland
· 5 inlägg
hm...så jag skulle ha tagit shellack på hela dörrn och inte bara kvistarna...
Tack för tipset, ska kolla upp spärrfärg.
Tack för tipset, ska kolla upp spärrfärg.
Medlem
· Västernorrland
· 5 inlägg
Har tur som inte råkat ut för det här på övriga målandet
...än antagligen.
Kan det räcka om jag slipar av det nuvarande skicket litegrann och använder spärrfärg på de två lager grundfärg som redan sitter där eller måste jag ha dörren trären?
Kan det räcka om jag slipar av det nuvarande skicket litegrann och använder spärrfärg på de två lager grundfärg som redan sitter där eller måste jag ha dörren trären?
Medlem
· Västernorrland
· 5 inlägg
Så...att lite lätt slipa av det redan målade, rolla över med den burk kvistlack jag redan har och sen fortsätta målningen då det torkat. Funkar det eller måste jag köpa spärr/stoppfärg?
Ursäkta nötandet, men det har blivit mycket annat tok med dörrarna innan målningen,så jag vill försöka minimera felen i fortsättningen.
Ursäkta nötandet, men det har blivit mycket annat tok med dörrarna innan målningen,så jag vill försöka minimera felen i fortsättningen.
Redigerat:
Det bör gå bra vilket som. Spärrfärgen är smidigast att använda redan från början istället för kvistlacken, så spar man ett färglager. Men det ska alltid vara ett färglager på den, så i nuläget kvittar det ju om du använder spärrfärg eller kvistlack innan slutstrykningen.
Medlem
· Västernorrland
· 5 inlägg
Hej igen!
Det här börjar bli en följetong.
Nu trodde jag att jag hade en lösning men känner mig mycket osäker. Hittade en typ av spärrfärg, Beckers iso-nånting- men såg lite för sent att den inte nämnde nånting om hartsgenomslag bara missfärgningar av nikotin samt andra (sot- och vattenskador).
Har jag valt på tok igen?
Det här börjar bli en följetong.
Nu trodde jag att jag hade en lösning men känner mig mycket osäker. Hittade en typ av spärrfärg, Beckers iso-nånting- men såg lite för sent att den inte nämnde nånting om hartsgenomslag bara missfärgningar av nikotin samt andra (sot- och vattenskador).
Har jag valt på tok igen?
Klicka här för att svara