24 982 läst · 11 svar
25k läst
11 svar
Tapetsera en tapet åt "fel håll"
Har skaffat en smalrandig tapet som ska bli fondvägg. Kruxet är det att ränderna är lodräta på rullen och vi vill ha ränderna horisontella, vilket innebär att vi måste tapetsera våderna "liggande". Är det nån som vet hur man bär sig åt? I vilket hörn ska man börja? Hur ska man få det riktigt horisontellt?
http://www.expressen.se/levabo/1.1448151/monster-som-ar-pa-tapeten
"2, På bredden. Tapeten Ramona, Sandberg, 620 kronor, är uppsatt liggande i stället för traditionellt stående vilket skapar ett helt nytt uttryck. En fondvägg tapetserad på det här sättet breddar rummet."
"2, På bredden. Tapeten Ramona, Sandberg, 620 kronor, är uppsatt liggande i stället för traditionellt stående vilket skapar ett helt nytt uttryck. En fondvägg tapetserad på det här sättet breddar rummet."
Jag gjorde några små stödmarkeringar med vattenpass på väggen där nederkanten på första våden hamnar. Sedan satte jag tapetens nederkant mot denna och strök ut den uppåt. Ska du ha snobbkant kan du göra samma sak fast nedåt vilket du gör med alla efterföljande våder och är lite enklare. Färdigskurna våder underlättar så du slipper gå med rullen.

Gjorde som du med denna som jag köpte från decorsupplies.co.uk för ca 180:-. Snyggt! Papperstapet som sattes kant i kant.
Edit: Efter att första våden är satt behöver du inte mäta upp något mer, hoppas det framgick. Det gäller såklart bara om du sätter kant i kant.

Gjorde som du med denna som jag köpte från decorsupplies.co.uk för ca 180:-. Snyggt! Papperstapet som sattes kant i kant.
Edit: Efter att första våden är satt behöver du inte mäta upp något mer, hoppas det framgick. Det gäller såklart bara om du sätter kant i kant.
Redigerat:
Tack för snabbt svar! Var förbi på Flügger idag och han sa att en easy up-tapet som jag har inte behöver överlappas, skönt, för det var jag lite nervös för. Är noll i mönsterpassning, så det kommer nog gå finfint! Lite nervös bara för taket som är lite snett, bara några mm som tur är...
Hej, det blev jättebra, vi hade som du ser också en väldigt smalrandig tapet. Vi tapetserade på spånskivor, så vi började med att måla en vit rand där skarven på tapeten skulle vara. Eftersom vi tapetserade kant-i-kant skulle det inte synas om den gled isär pga den vita randen bakom (kanterna på vår tapet var vita). Vi började med den översta våden och såg till att den blev rak, mha vattenpass. När vi hade gjort det var det i stort sett bara att tapetsera mot den. Vi upptäckte ett litet problem som du ser på bilden, taket buktade, så det pillrigaste var att få det snyggt mot taklisten.

Hoppas det går bra för dig också!

Hoppas det går bra för dig också!

Vi gjorde precis som CissiN när vi gjorde dotterns rum, dvs att mäta med vattenpass.
Det är lite trixigt då vi även hade snedtak på ena sidan, men efter lite svordomar så går det lätt när man väl får till det.

Det är lite trixigt då vi även hade snedtak på ena sidan, men efter lite svordomar så går det lätt när man väl får till det.
Ser ju toppen ut.
Får ta och försöka, funderar på om man ska anlita en målare som får spackla över glasfiberväven som sitter idag. Hörde att de va nästan samma pris som att sätta easy cover.
Tack för tipsen.
Får ta och försöka, funderar på om man ska anlita en målare som får spackla över glasfiberväven som sitter idag. Hörde att de va nästan samma pris som att sätta easy cover.
Tack för tipsen.
Liknande trådar
-
Hur ska vi tapetsera lagningstapet för bästa resultat?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur göra för att få mina tapetserade väggar målade?
Färg, Måla & Tapetsera -
Jämna ut murstock för att tapetsera
Byggmaterial & Byggteknik -
Tapetsera en vägg - måttanpassning hörn?
Färg, Måla & Tapetsera -
Identifiering av material inför renovering av tapetserad betongvägg
Färg, Måla & Tapetsera