Tjena,

Jag ska måla och tapetsera om ett rum som ser ut som följande.

En vägg där jag har satt upp nya spånskivor så de är trärena, där ska jag tapetsera med non woven-tapeter.
Två väggar där halva är spånskivor och halva tapeter - de ska jag måla.
En vägg som det sitter gips på, den ska målas.

Hur förarbetar jag dessa för att få ett bra resultat som möjligt?

MVH
Milj

Varför har du satt upp spån?

Gips är bättre underlag för målning och tapetsering.

För det första är som sagt gips bättre, vi har spån på en massa ställen och det blir fult i skarvarna trots att det sitter sån där spackelvävtejp i skarvarna som ska förhindra sånt.

Hur som helst ska du slipa ner skarvarna, tejpa dem och spackla skarvar, hål mm. Gipsskivor är normalt sett redan försänkta så att skarvtejpen får plats, de behöver därmed inte slipas ner. Slipa sedan lite lätt och täck allt med tjock renoveringsväv, även de väggar som ska tapetseras, då försvinner många små skönhetsfel.

Tjena,

Nu är det klart och resultat blev 4 blåbär av 5.. och med tanke på att jag är en nybörjare så är jag nöjd. =)

Jag satte vävtejp på alla skarvar, bredspacklade alla väggar och sedan slipade och slutligen målade jag de 3 som skulle målas samt tapetserade den 4:e, förlimmade den bara först.

Jag satte spån bara för att det satt sånt där innan.. får se hur det blir. Annars får man göra om och göra rätt! =) Det får vara lite läropengar när man inte kan..

MVH
Milj

• Gilla
Danielhallgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.