4 913 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Sprutmåla panel med Wagner - färgråd
Har en Wagner 665 som inte använts så flitigt som jag skulle önska. Det beror troligtvis mest på bristande handhavande. Försökte mig på att måla lite innertak, furupanel etc. men det blev mest dålig struktur tyckte jag. Så sprutan fick istället användas till att måla kattvindar och andra ställen där inte yta var högsta prioritet.
Nu har vi bestämt att sätta tämligen mycket pärlspont i kök och hall. Skulle gärna vilja slippa evighetsjobbet med pensel och sprutmåla allt istället. Att dra ett sista stryk med pensel kan jag stå ut med för att få en lite grövre struktur men åtminstone grunden samt första stryket vill jag klara med sprutan.
Nu skulle jag vilja ha lite tips från er "forumgudar" och erfarna sprutmålare på byggahus.
Har ni några rekommendationer på bra färg (vit matt) och gärna också lite tankar kring mängd spädning/viskositet. Alla råd tas emot med största tacksamhet!
Nu har vi bestämt att sätta tämligen mycket pärlspont i kök och hall. Skulle gärna vilja slippa evighetsjobbet med pensel och sprutmåla allt istället. Att dra ett sista stryk med pensel kan jag stå ut med för att få en lite grövre struktur men åtminstone grunden samt första stryket vill jag klara med sprutan.
Nu skulle jag vilja ha lite tips från er "forumgudar" och erfarna sprutmålare på byggahus.
Har ni några rekommendationer på bra färg (vit matt) och gärna också lite tankar kring mängd spädning/viskositet. Alla råd tas emot med största tacksamhet!
Jag målade min trappa med en wagner 867 och använde mig utav alcros servalack. Fick späda den ca 33-35% för att få till en fin färgdimma utan stora färgpartiklar. Hade ett helsike innan jag hittade rätt viskositet samt rätt lufttryck och färgmängd.
Ja det där med viskositet är inte helt lätt. Mycket tacksam för dina erfarenheter Scar, verkar inte vara så många som sprutmålar här på forumet. Eller så håller man sina favoritfärger för sig själv? 
Jag har inte så stor erfarenhet av sprutmålning, det finns nog många här med betydligt mer erfarenhet men det jag har lärt mig delar jag gärna med migsockerollon skrev:
Jag rekomenderar att skaffa en viskositetsmätare. Den kostar inte många kronor.
När jag hade 60 sekunders rinn ifrån den fungerade det bra att spruta och med den "rinntiden" var spädningen runt 33-35%
Ta det lugnt när du lägger på färgen för den är rätt tunn
Klicka här för att svara