37 019 läst ·
7 svar
37k läst
7 svar
Måla eller tapetsera bakom element?
Hejsan!
Vi bor i en 1,5 plans villa och har bara använt oss av en nedre delen av huset. Eftersom familjen har vuxit måste vi nu börja inreda övervåningen
. Det finns en hel del frågor och vår VVS- kille var och ville sätta upp elementen innan han drar rören till dem genom golvbjälkarna. Detta innebär att vi ska montera upp OSB och gipsskivor under fönsteren för att sedan kunna sätta fast elementen. En fråga som då dök upp är om man tapatserar eller målar bakom element? Eftersom vi har golvvärme på nedanvåningen är detta lite nytt för oss.
Vi bor i en 1,5 plans villa och har bara använt oss av en nedre delen av huset. Eftersom familjen har vuxit måste vi nu börja inreda övervåningen
Jag har fått för mig att man brukar hålla målat bakom radiatorer, speciellt då dom är vattenburna. Om någon vill tapetsera så ska dom inte behöva stänga av vattnet och skruva bort radiatorn för att komma åt bakom. Men man brukar tapeten gå in ett par cm bakom radiatorn så att man inte ser den målade ytan om man ser radiatorn rakt framifrån.
Thats my five cent.
Thats my five cent.
Hej och välkommen till forumet.
Jag har sett både tapetserat och målat bakom radiatorer, men med en övervikt för målat.
Jag skulle målat, av de skäl som jarlen84 skriver.
Måla med halvglans, dvs glans ca 20 eller lite mer. För en matt yta bakom elementet blir inte lika lätt att hålla ren och snygg.
Jag har sett både tapetserat och målat bakom radiatorer, men med en övervikt för målat.
Jag skulle målat, av de skäl som jarlen84 skriver.
Måla med halvglans, dvs glans ca 20 eller lite mer. För en matt yta bakom elementet blir inte lika lätt att hålla ren och snygg.
Edit:
Måla! Kör med halvblank färg (glans 20) så blir det lättare att få bort dammet. Jag brukar sedan sätta tapeterna utmed fönsterfordren (ev. låt dem gå in ca 1-2cm på vardera sidan), det blir bäst tycker jag.
(Som är gammal målare)...
Måla! Kör med halvblank färg (glans 20) så blir det lättare att få bort dammet. Jag brukar sedan sätta tapeterna utmed fönsterfordren (ev. låt dem gå in ca 1-2cm på vardera sidan), det blir bäst tycker jag.
(Som är gammal målare)...
Redigerat:
Måla...
Man kan göra på lite olika sätt, antingen som någon sagt att man sedan tapetserar några cm in bakom, vi har gjort så att vi följer fönstrets linje rakt ner så det blir som en egen yta under fönstret, väldigt snyggt dessutom blir det snyggast kanter.
Man kan göra på lite olika sätt, antingen som någon sagt att man sedan tapetserar några cm in bakom, vi har gjort så att vi följer fönstrets linje rakt ner så det blir som en egen yta under fönstret, väldigt snyggt dessutom blir det snyggast kanter.
Klicka här för att svara