Hej. Har spacklat vissa delar av en vitmålad vägg för att jämna till väggen innan den nya tapeten ska på. Tapeterna jag har är ganska ljusa easy-up tapeter ifrån Boråstapeter.
Spacklet bryter av ganska rejält jämfört med den vita färgen som är på väggarna.
Behöver jag måla hela väggen med en vit färg innan jag tapetserar eller kan jag tapetsera utan att oroa mig för att spackel"färgen" kommer att lysa igenom?

Mvh
//Peter

Skulle definitivt måla innan - Färgen och tiden är försumbar jämfört med kostnaden av nya tapeter om det blir fel.
Dessutom ett varv med vitt och släpljus avslöjar hur spackeljobbet är gjort under innan du sätter upp tapeter.

Ungefär vad jag tänkte med, ville bara ha det bekräftat. Tackar.

Frågan är vad man ska ta för färg? Behöver ju knappast vara någon högkvalitativ färg. Såg att Ica Maxi hade en tak/väggfärg för 99kr/10L. Funkar den eller är det för billig färg?

• Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
Klart man kan måla med sån färg men det är ungefär lika roligt som att måla med mjölk..
Nordsjö grundplus är bra och täcker fint, vet inte exakt vad en 10-liters kostar men kanske runt 600.
Är det för dyrt kan du ju köra nåt mellanting men man brukar få vad man betalar för vilket straffar sig i längre arbetstid och sämre resultat.

Jag har ett annat rum jag håller på att renovera och där har jag satt renoveringsgips och bara spacklat remsor och skruvhål. Där behöver man inte måla innan tapetsering iaf va?

Redigerat:
Man behöver inte - Men ett varv med vitt och släpljus avslöjar hur bra du spacklat!

Jag väljer alltid att måla väggen för att avgöra om spackeljobbet är godkänt eller inte.

Det finns bara fördelar med att måla på ett varv.

Dessutom så ser du hur bra du har spacklat betydligt enklare. På dom flesta tapeterna står det att väggen ska ha en ljus kulör och jämn färg

jag fick en rekommendation av målaren vi anlitade:
Ifall man använder en easy up tapet eller liknande ska man måla väggen för att få ett jämnare resultat, jag vet inte om det stämmer men det låter ju logiskt. Eftersom spackel, tapet etc suger olika mycket.

En anledning till Det är att med "Easy up" så är det för att det ska användas mindre mängd lim och därför blir skillnaden på sugningen i väggen större än vid ex papperstapeter

Tack för alla svar, hade tyvärr inte "tålamod" att vänta på svar så tapeterna i rummet där det är uppsatt renoveringsgips blev tapetserat utan att målas (har ej tillgång till internet i huset då vi ej bor där än.).

Resultatet blev superbra och jag är jättenöjd. Dock så kommer jag att måla väggarna i det rummet som är bredspacklat mest för att se så jag har spacklat bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.