4 626 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Måla på tapet med äggoljetempera
Vi maler om vardagsrummet med äggoljetempera. Underlaget er papperstapeter, det er spacklet, slipat och nu har vi målat förste strök. Det som har hänt er att alle skarvarna (som er spacklat!) har spruckit så att man kan tydlig se att det har varit tapetserat före!
Vad skal vi göra? Spackla på nytt? Måla över till det är mättad? Några idéer?
Tacksam för alla svar.
Mvh,
Bjarne
Vad skal vi göra? Spackla på nytt? Måla över till det är mättad? Några idéer?
Tacksam för alla svar.
Mvh,
Bjarne
Hade ni remasa i spacklet också? Om inte så måste ni antagligen göra om och då lägga pappersremsa så det inte spricker. Fast det låter lite märkligt att det skulle spricka om inte tapeten innan var sprucken. Möjligen har ni spacklat för tunt så att ÄOT löst upp spacklet och tapeten under. Iaf när jag målat med ÄOT så har jag spätt ut den ganska mkt så den är ju ordentligt blöt.
Det blir nog svårt att måla med ÄOT så att sprickan fylls igen. Det är ju ingen fyllande färg direkt. Själv har jag satt upp grålumppapp och målat på det. Skarvarna syns ju såklart, men det hör på ngt sätt till. Dessutom är den så tjock att lite skavansker och hål inte syns. dvs man slipper spackla.
Avskyr annars när man ser att gamla tapeter med rejäla överlappningar bara målats eller tapetserats över.
Det blir nog svårt att måla med ÄOT så att sprickan fylls igen. Det är ju ingen fyllande färg direkt. Själv har jag satt upp grålumppapp och målat på det. Skarvarna syns ju såklart, men det hör på ngt sätt till. Dessutom är den så tjock att lite skavansker och hål inte syns. dvs man slipper spackla.
Avskyr annars när man ser att gamla tapeter med rejäla överlappningar bara målats eller tapetserats över.
Klicka här för att svara