5 607 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Tinova 13 år gammal oljetäcklasyr
Hej! Dags för ommålning, har träpanel i Stockholm två strykningar med Tinova oljetäcklasyr som den hette 1997, hållit förvänansvårt bra faktiskt - inga flagor någonstans men nu börjar den mattas ut och bli fadd på sydsidan så det är dags för en ommålning.
Någon som har tips på vilken färgleverantör och produkt som jag bör använda ? ingen aning hur Tinova/Axzo står sig i konkurrensen, men jag föredrar oljebaserat av någon anledning.
Tack för hjälpen!
Någon som har tips på vilken färgleverantör och produkt som jag bör använda ? ingen aning hur Tinova/Axzo står sig i konkurrensen, men jag föredrar oljebaserat av någon anledning.
Tack för hjälpen!
Målade med tinova v täcklasyr nyligen som är vattenspädbar samt innehåller vegatabilisk olja om jag förstått rätt, den har ju ersatt den oljebaserade tinova täcklasyr..
Med samma kulörnummer så ser man tydligt att tinova v är mycket ljusare och mattare efter en strykning då jag kan jämföra eftersom det målats på samma vägg.
Enligt uppgifter ifrån färgaffären så mognar färgen helt efter en vecka...icke sa nicke.
Lasyr ska vara vanlig som den tidigare oljebaserade om jag får välja.
Givetvis så blandades färgen VÄL innan påstrykning gjordes på "torrt" obehandlad fasadpanel, kan väl nämnas med.
Med samma kulörnummer så ser man tydligt att tinova v är mycket ljusare och mattare efter en strykning då jag kan jämföra eftersom det målats på samma vägg.
Enligt uppgifter ifrån färgaffären så mognar färgen helt efter en vecka...icke sa nicke.
Lasyr ska vara vanlig som den tidigare oljebaserade om jag får välja.
Givetvis så blandades färgen VÄL innan påstrykning gjordes på "torrt" obehandlad fasadpanel, kan väl nämnas med.
Jag har testat endel färger såsom oljebaserat samt vatten.
Och bäst av alla funkade norska Gjöco maximal samt Demidekk (målat trähus).
De andra märkena som jag testat mattedes av fort ,vissa tom flagnade och fick måla igen bara efter nått år.
Är inte så jätte insatt i alla fabrikat som finns men de finns ju färgtester som bla folksams egna test som kanske e värt att snegla på. Har ingen direkt länk men går säkert att googla fram.
/ Dennis
Och bäst av alla funkade norska Gjöco maximal samt Demidekk (målat trähus).
De andra märkena som jag testat mattedes av fort ,vissa tom flagnade och fick måla igen bara efter nått år.
Är inte så jätte insatt i alla fabrikat som finns men de finns ju färgtester som bla folksams egna test som kanske e värt att snegla på. Har ingen direkt länk men går säkert att googla fram.
/ Dennis
Klicka här för att svara